وظیفه پیستون خودرو چیست ؟
ساختار موتورهای احتراقی بر پایه سیلندرها و پیستون ها می باشد از جمله قطعات خودرو که در انواع موتور احتراقی وجود داشته و جزء مهمی از آن محسوب می شود پیستون خودرو است ؛ پیستون قطعه ای توخالی و استوانه ای شکل بوده که یک سر ان بسته و سر دیگرش باز می باشد البته لازم به ذکر است که این قطعه در سطح پایینی طراحی شده و درون سیلندر موتور عمل رفت و برگشت را انجام می دهد و باعث تراکم مخلوط سوخت و هوا می شود این ترکیب آماده فرآیند احتراق می شود نیروی حاصل از احتراق پیستون را به پایین حرکت داده شاتون تحت تأثیر حرکت پیستون بر میل لنگ نیرو وارد می نماید , نیروی رفت و برگشتی این قطعه که توسط شاتون به میل لنگ انتقال داده می شود به نیروی چرخشی تبدیل و به سمت سیستم انتقال نیرو می رود در ادامه به وظیفه پیستون خودرو می پردازیم . در ادامه همراه مکانیک سیار وحید باشید با :
- وظیفه پیستون خودرو چیست ؟
- قسمت های مختلف پیستون
- علت گرفتن پیستون
- دلایل خرابی پیستون
- رینگ پیستون چیست و چه وظیفه ای دارد ؟
خدمات مکانیک سیار در تهران
وظیفه پیستون خودرو چیست ؟
پیستون قطعه ای استوانه ای شکل و فلزی بوده که یک سرش بسته و سر دیگر آن باز می باشد طول آن کمی بیشتر از قطرش است ؛ البته قطر این قطعه در سطح پاینی آن طراحی می شود ؛ وظیفه پیستون خودرو این است که عمل رفت و برگشت را درون سیلندر موتور انجام دادهو باعث تراکم مخلوط سوخت و هوا شود پیستون در تبدیل انرژی گرما به انرژی مکانیکی و بر عکس ان کمک می کند ساخت این قطعه معمولا سبک و با توان انتقال حرارتی بالا صورت میگیرد ؛ قدرت انتقال حرارت در پیستون امری مهم است زیرا ممکن است بالا رفتن دمای آن باعث چسبیدنش به دیواره سیلندر و مختل کردن عملکرد موتور گردد .وظیفه دیگر این قطعه این است دود ناشی از احتراق از سیلندر را خارج نماید .
قسمت های مختلف پیستون
تاچ پیستون :
قسمت بالایی پیستون بوده که شکل آن تأثیر زیادی بر چگونگی احتراق سوخت دارد تاچ پیستون می تواند به سه شکل صاف , محدب یا مقعر طراحی شود .
دامنه پیستون :
دامنه پیستون در سه نوع بدون برش , نیمه برش و برش کامل طراحی می شود .
شیار رینگ ها :
شیار رینگ ها در قسمت بالایی دامنه قرار داشته و رینگ ها در درون آن جای میگیرند .
امداد باتری تهران بزرگ
علت گرفتن پیستون
در موارد فوق به وظیفه پیستون خودرو پرداختیم در ادامه نیز به علت گرفتن پیستون و روش های رفع آن اشاره می کنیم ؛ دلیل اول تاج پیستون است زمانی که سوخت و ساز موتور و شمع درست صورت گیرد لکه قهوه ای بر روی پیستون ایجاد می شود و نشان دهنده این است که ترکیب سوخت و اکسیژن به صورت صحیح وارد محفظه احتراق می شود اما هنگامی که تاج بیش از حد داغ شود لکه هایی در قسمت زیرین پدید آمده و نشان دهنده رسوب کربن و دوده ای است که به دلیل مخلوط روغن و سوخت به قسمت پایین قطعه می چسبد اگر این اتفاق به صورت طولانی انجام شود باعث می شود که موتور لکه های داغ روی آن ایجاد شود و موجب سوراخ شدن قسمتی که به سمت دود راه خروج دارد بشود و در آخر موتور از کار بی افتد .
دلایل خرابی پیستون
- لب پر شدن تاج پیستون
- شکسته شدن شاتون
- وارد شدن ذرات خاک , شن و.. به درون موتور که موجب آسیب به تاج پیستون شود .
- شکسته شدن حاشیه پیستون
- گرفتگی پیستون در نقاط مختلف
- کم بودن یا نبود روغن موتور
- گیر کردن پیستون در چهار گوشه
رینگ پیستون چیست و چه وظیفه ای دارد ؟
رینگ به مفهوم حلقه و به اجزای فلزی , پلاستیکی یا لاستیکی گفته می شود که دور جسم دیگری حلقه بسته تشکیل می شود ؛ پیستون برای انجام وظیفه خود نیاز به حرکت دور از اسطکاک درون سیلندر دارد رینگ های پیستون این شرایط را ایجاد می کنند رینگ های پیستون با قرار گرفتن در محل مشخص شده میان پیستون و سیلندر فاصله چند میلیمتری ایجاد کرده و درون سیلنرد حرکت پیستون را به دور از اصطکاک مدیریت می کنند از مهم ترین وظایف رینگ پیستون کاهش تماس بین پیستون و دیواره سیلندر , پیشگیری از اصطکاک سطوح پیستون وجداره سیلندر , انتقال گرما از پیستون به دیواره سیلندر , جلوگیری از نفوذ دود درون محفظه احتراق , پیشگیری از نشت مخلوط سوخت و گاز از اطراف پیستون , هدایت روغن درون سیلندر و جلوگیری از نفوذ روغن به محفظه احتراق می باشد
انواع رینگ پیستون :
- رینگ های تراکم
- رینگ های تراکم پایینی
- رینگ روغنی