انواع سیستم انتقال قدرت خودرو
سیستم انتقال قدرت خودرو نوعی سامانه است که قدرت و گشتاور تولیدی موتور اتومبیل را به چرخ های آن هدایت می کند این مکانیزم جدا از مهیا کردن توان حرکتی اتومبیل در جهات مختلف موجب توزیع مناسب گشتاور به چرخ های محرک در سرعت های مختلف می شود به عبارتی مسیر و شدت جریان قدرت موتور را در زوایای مختلف حرکتی خودرو فراهم می سازد همراه ما باشید با معرفی انواع سیستم انتقال قدرت خودرو و ویژگی های هر یک . مکانیک سیار وحید در تمام نقاط تهران خدمات سیار مکانیکی ارائه میکند . برای هماهنگی با ما کافیست پیام خود را به شماره ۰۹۱۲۴۹۳۳۲۰۱ ارسال نمایید تا کارشناس ما با شما عزیزان در ارتباط باشد . همراه ما باشید در این مقاله با :
- آشنایی با اجزای سیستم انتقال قدرت و اهمیت استفاده از آن
- معرفی انواع سیستم انتقال قدرت در خودروها + مزایا و معایب هر یک
آشنایی با اجزای سیستم انتقال قدرت و اهمیت استفاده از آن
سیستم انتقال قدرت خودرو مجموعه از اجزاست که باعث انتقال قدرت و توان تولیدی موتور با کمترین هدررفت به چرخ ها می شود مهم ترین اجزای این سیستم شامل
- موتور , انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.
- جعبه دنده , تغییر نسبت دندها را به عهده دارد .
- محور انتقال قدرت , قدرت را از جعبه دنده به دیفرانسیل منتقل می کند.
- دیفرانسیل , به توزیع قدرت در چرخ های جلو و عقب کمک می کند .
- چرخ ها و تایرها باعث حرکت خودرو می شوند .
- سیستم مدیریت موتور که عملکرد موتور را کنترل می کند .
این سیستم در واقع همزمان با انتقال توان موتور وظایف دیگری نیز دارد از جمله :
- قطع ووصل قدرت در صورت نیاز
- بهینه سازی انرژی و افزایش کارایی
- کنترل بهتر راننده روی سرعت قدرت خودرو
- رانندگی راحت و لذت بخش
تعویض سیار لنت ترمز خودرو در محل
معرفی انواع سیستم انتقال قدرت در خودروها + مزایا و معایب هر یک
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا FWD :
محور جلو یعنی نیروی تولیدی از موتور به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود توسط این سیستم چرخ های جلوی ماشین به حرکت در آمده و به چرخ های عقب نیرویی نمی رسد این نوع سیستم معمولا در خودروهای سواری استفاده می شود ویژگی مثبت این نوع خودرو این است که مصرف سوخت بهینه ای داشته و دی اکسید کربن کمتری تولید می کند و تولید خودروهای مجهز به این سیستم نسبت به خودروهایی که سیستم محور عقب دارند , هزینه کمتری می برد همچنین درFWD با تقسیم وزن موتور به طور مساوی بین چرخ های جلو به پایداری خودرو در شرایط مختلف جاده ای کمک می کند اما با این حال در شرایط خاص جاده ای مانند جاده های برف و یخ چسبندگی کمتری دارند .
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب یا RWD :
از انواع سیستم انتقال قدرت خودرو , سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب RWD است , در این نوع سیستم نیروی موتور به چرخ های عقب منتقل شده و چرخ های جلوخودرو قدرتی دریافت نمی کنند این سیستم بیشتر در خودروهای اسپرت و لوکس استفاده می شود ,در خودروهایی با این سیستم وزن موتور در جلو و وزن دیفرانسیل عقب , در عقب قرار دارد که باعث توزیع بهتر وزن و پایداری خودرو در پیچ ها می شود همچنین به دلیل اینکه چرخ های عقب نیروی محرکه را دریافت می کنند این سیستم در شرایط لغزنده جاده عملکرد بهتری دارد زیرا چرخ های عقب چسبندگی بهتری به سطح جاده دارند , بسیاری از خودروهای مسابقه ای از این سیستم استفاده می کنند زیرا RWD امکان انتقال نیرو به چرخ های عقب را فراهم کرده و شتاب بهتری ارائه می دهد اما با این وجود در جاده های یخ زده و برفی باعث می شود که چرخ های عقب چسبندگی کمتری داشته و کنترل خودرو دشوار شود .
تعمیر سیار خودروهای ایرانی و خارجی در تهران
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک یا 4WD :
یکی دیگر از انواع سیستم انتقال قدرت خودرو 4WD است , در این سیستم نیروی موتور به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود و خودرو در شرایط لغزنده مانند گل و لای و برف و باران شرایط بهتری خواهد داشت و به وسیله نقلیه این امکان را می دهد تا در سطوح ناهموار عملکرد بهتری داشته باشد و نیز راننده می تواند در شرایط خاص نیروی چرخ های عقب را فعال یا غیر فعال کند .
سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک یا AWD :
در این نوع سیستم نیروی موتور به طور همزمان به هر چهارچرخ منتقل می شود سیستم AWD معمولا در کراس اورها استفاده می شود این سیستم توزیع انتقال نیرو را به صورت هوشمند با توجه به داده های گرفته شده از چرخ ها و بسته به نیاز هر یک از چرخ ها نیرو را بین آنها تقسیم می کند و هدف آن بهبود کارایی و کنترل آن در شرایط مختلف است , این سیستم برای تأمین نیرو در هر چهار چرخ از دیفرانسیل جلو , عقب و مرکز استفاده می کند, تفاوت AWD با 4WD این است که این سیستم همواره بر روی خودرو فعال بوده ودر مقایسه با 4WD پیچیدگی بیشتری را داراست , از مهم ترین مزایای سیستم انتقال قدرت تمام چرخ چسبندگی و هندلینگ بالا در مقایسه با RWD , FWD و 4WD است و مصرف سوخت و وزن بیشتر و نیز قدرت کمتر نسبت به سیستم 4WD از معایب این سیستم محسوب می شود .