وظیفه شاتون در خودرو
خودرو ها از قطعات کوچک و بزرگ زیادی تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی دارند درون پیشرانه اتومبیل ها قطعه ای به نام شاتون وجود دارد این قطعه را می توان یک اهرم دانست که حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می کند چرخش ابن قطعه موجب می شود که پیستون به سمت بالا و پایین حرکت نموده و گشتاور چرخشی در موتور به وجود آید ؛ در ادامه به وظیفه شاتون در خودرو و طرز کار این قطعه بیشتر اشاره می کنیم . همراه مکانیک سیار وحید باشید با :
- وظیفه شاتون در خودرو چیست ؟
- انواع شاتون خودرو
- طرز کار شاتون چگونه است ؟
- علایم خرابی شاتون
- علت خراب شدن شاتون چیست ؟
- شاتون زدن خودرو چیست و چه علتی دارد ؟
- بوش شاتون چیست ؟
مکانیک سیار در تهران
وظیفه شاتون در خودرو چیست ؟
مهم ترین وظیفه شاتون در خودرو این است که پیستون را به میل لنگ متصل نماید و حرت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل نماید ؛ این قطعه بسیار سبک بوده اما با این حال به اندازه کافی سخت و محکم است زیرا آن را از جنس فولاد می سازند این استحکام برای شاتون ضروری است زیرا باید ضربات ناشی از احتراق را متحمل شده و نیز و نیز نیرویی که با قدرت بر روی پیستون وارد می شود توسط شاتون به میل لنگ منتقل می گردد .
انواع شاتون خودرو
شاتون سدیمی :
در آن نمک قراردارد و توخالی بوده و برای قدرت های تولیدی بسیار کم از موتورهای عادی خودرو می باشد .
شاتون بلند :
این نوع در خودروهایی کاربرد دارد که ارتفاع سیلندر انها بیشتر از موتورهای معمولی است .
شاتون کوتاه :
در خودروهایی مورد استفاده است که بیشتر برای سرعت طراحی شده اند زیرا فاصله مرگ بالا و پایین دارای فاصله کمی است و می تواند سریعا از پایین ترین نقطعه به بالاترین نقطه برسد .
طرز کار شاتون چگونه است ؟
گفتیم که وظیفه شاتون در خودرو انتقال نیرو به میل لنگ و پیستون و باالعکس است همچنین عمل تبدیل نیروی چرخشی به عمودی و با العکس را به کمک یاتاقان انجام می دهد ؛ در موتورهای پیستونی حرکت صورت گرفته به دلیل سوختن ماده سوختنی به شکل بالا و پایین رفتن پیستون می باشد اما در استفاده از قدرت موتورها نیاز به توان چرخشی است برای اینکه حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت چرخشی در موتور تبدیل شود از شاتون و پس از آن از میل لنگ استفاده می شود .
علایم خرابی شاتون خودرو
- صدای تق تق خفیف هنگام سرد بودن
- صدای تق تق در دسته دیگر موتورها
- صدای غیر عادی در موتور
- روغن ریزی
- پرتاب قطعات به بیرون هنگام تصادف
علت خراب شدن شاتون چیست ؟
درست که شاتون جنس مستحکمی داشته و از فولاد ساخته شده است اما با این حال ممکن است که به دلایلی آسیب ببیند از جمله علت خرابی شاتون ؛
- شکستن و آسیب دیدن این قطعه در تصادفات شدید به ویژه در سمت جلو
- نامرغوب بودن این قطعه
- تنظیم اشتباه و غیر اصولی
- استفاده از دنده معکوس در سرعت های بالا
- ایجاد ضربات ناشی از احتراق غیر عادی و یا زودرس در سیلندر
- مختل شدن یا مناسب نبودن روانکاری شاتون
شاتون زدن خودرو چیست و چه علتی دارد ؟
در میان تعمیر کاران خودرو اصطلاحات زیادی وجود دارد که به مفهوم آسیب جدی به موتور می باشد از مهم ترین این اصطلاحات می توان به شاتون زدن خودرو اشاره نمود این اصطلاح زمانی استفاده می شود که این قطعه به شدت آسیب دیده و قابل استفاده نیست .علت شاتون زدن هم گیریپاژ کردن موتور خودرو است هنگامی که حجم روغن در کارتل به کمتر از میزان مورد نظر برسد یا خاصیت روانکاری روغن از دست رفته باشد پیستون خشک کار کرده و حرارتش بالا می رود بنابرین قطعات پیستون حالت انبساط بیشتری داشته و گژن پین که در شاتون قرار دارد قفل می شود هنگامی که پیستون به سمت پایین به شاتون فشار وارد می کند شاتون هم قفل شده و خم می شود یا می شکند در صورتی که شاتون کاملا قفل شده باشد به دلیل فشار شکسته می شود و به دیواره سیلندر ضربه وارد می شود که دیواره ترک می خورد .
بوش شاتون چیست ؟
اجزای تشکیل دهنده شاتون خودرو موارد مختلف است که یکی از آنها بوش شاتون است این قطعه در داخل سر بزرگ شاتون قرار میگیرد و به علت دو تکه بودن یاتاقان شاتون به دو نیم بوش در بخش نیمه بالایی و نیمه پایینی تبدیل می شود مهم ترین وظیفه آن کاهش اصطکاک , سایش و فرسودگی میان قطعات می باشد .