متفرقه

سیستم ترمز ABS

ترمز ABS

سیستم ترمز ABS

تئوری سیستم ترمز ABS زیاد هم پیچیده نیست و در عین کاربرد پیشرفته و بینظیر خود حاوی سیستم ساده ای  است . اگر بر روی یخ گیر کرده اید ، می دانید اگر چرخهای شما در حال چرخش است ، هیچ کششی نخواهید داشت و وقتی که پدال ترمز را فشار میدهید لنت ترمز روی دیسک ترمز قفل میشود و موجب کشیده شدن خودرو روی جاده لغزنده و در نهایت موجب تصادف میشود . . این به این دلیل است که قسمت تماس نسبت به یخبه حالت کشویی میشود و موجب از دست دادن تعادل خودرو میشود .  با جلوگیری از لغزندگی چرخ ها سیستم ترمز ABS میتواند تعادل خودرو را حفظ کرده و موجب میشود شما سریعتر متوقف می شوید و در هنگام توقف می توانید فرمان را بدون هیچ خطری هدایت کنید  . حال برای دانستن اینکه سیستم abs چگونه کار میکند را با کوییک سرویس وحید همراه شوید

تعویض سیار لنت ترمز در تهران ارائه میشود

ساختار سیستم ترمز ABS

قطعات اصلی ترمز ABS  چیست ؟

ترمز ABS همانطور که اشاره کردیم بر خلاف تصور خیلی از ما که فکر میکنیم بسیار پیچیده و تعمیر آن سخت است ، سیستم ساده و در عین حال ایمن ترین سیستم ترمز دنیا میباشد . ترمز ضد قفل از ۴ قسمت اصلی تشکیل شده است ه عبارتند از :

  • سنسورهای سرعت
  • پمپ
  • دریچه ها
  • کنترل کننده

 ۱. سنسورهای سرعت در سیستم ترمز ABS

سیستم ترمز ضد قفل برای دانستن اینکه چهزمانی باید عمل کند به راهی نیاز دارد .  سنسورهای سرعت ، که در هر چرخ قرار دارند ، یا در برخی موارد با دیفرانسیل نیز در ارتباط مستقیم هستند  ، این ویژگی را ارائه می دهند.

 ۲. دریچه ها در سیستم ترمز ABS

دریچه ترمز در هر ترمز وجود دارد که توسط ABS کنترل می شود. در بعضی از سیستم ها ، شیر سه موقعیت دارد:

  • در موقعیت یک ، شیر باز است.
  • فشار از سیلندر اصلی به سمت ترمز منتقل می شود.
  • در موقعیت دو ، شیر خط را مسدود می کند ، آن ترمز را از سیلندر اصلی جدا می کند.
  • اگر راننده پدال ترمز را سخت تر فشار دهد ، از افزایش فشار بیشتر جلوگیری می کند.
  • در موقعیت سه ، سوپاپ مقداری از فشار را از ترمز آزاد می کند.

 ۳. پمپ در سیستم ترمز ABS

از آنجا که دریچه قادر است فشار ترمزها را آزاد کند ، باید راهی برای برگشتن فشار  آن وجود داشته باشد. این همان کاری است که پمپ ترمز ABS انجام می دهد. هنگامی که یک فشار سرعت یک خط را کاهش می دهد ، پمپ در آنجا قرار دارد تا فشار را به عقب برگرداند.

۴. کنترل کننده ترمز ABS

کنترلر یک رایانه در ماشین است. سنسورهای سرعت را تماشا می کند و شیرها را کنترل می کند.

خدمات مکانیک سیار در تهران

عملکرد سیستم ترمز ABS

ترمزهای ABS  چگونه کار میکنند ؟

بسیاری از تغییرات مختلف و الگوریتم های کنترل برای سیستم های ABS وجود دارد. ما در مورد نحوه کار یکی از سیستمهای ساده تر بحث خواهیم کرد.

  • کنترلر سنسورهای سرعت را همیشه کنترل می کند.
  •   درست قبل از اینکه قفل چرخ قفل شود ، سرعت کاهش سرعت آن را تجربه خواهید کرد.
  • در صورت عدم کنترل ، چرخ خیلی سریعتر از هر اتومبیلی متوقف می شود.
  • ممکن است یک ماشین در پنج ثانیه از ۶۰ مایل در ساعت (۹۶.۶ کیلومتر در ساعت) در شرایط ایده آل متوقف شود
  • اما یک چرخ قفل شده می تواند در کمتر از یک ثانیه چرخش را متوقف کند.

روند کارکرد ترمز ABS

سیستم ترمز ضد  قفل می داند که چنین کاهش سرعت سریع در کمتراز یک ثانیه غیرممکن است  و منجر به چپ شدن خودرو میشود  . بنابراین عملکرد ترمز ABS  به طرز متفاوت تری صورت میگیرد تا خودرو پروسه حفظ تعادل را در متوقف شدن طی کند

  •   ترمز ABS  فشار لنت ترمز به دیسک را تا زمانی که شاهد شتاب باشد کاهش می دهد
  • سپس فشار را افزایش می دهد تا دوباره شاهد کاهش سرعت آن باشیم.
  • قبل از این که تایر در واقع بتواند سرعت قابل توجهی را تغییر دهد می تواند این کار را خیلی سریع انجام دهد.
  • نتیجه این است که تایرها با همان سرعت اتومبیل کند می شوند
  • و ترمزها تایرها را بسیار نزدیک به نقطه ای که در آن شروع به قفل شدن می کنند ، نگه می دارند.
  • این بهترین پروسه قابل توجه در یک سیستم ترمز است که تنها سیستم ترمز ABS رعایتش میکند

نکته : حال در جواب اینکه  آن طرف چه میگذرد و راننده چه حسی پس از فشردن ترمز ABS  خواهد داشت باید بگوییم هنگامی که سیستم ABS در حال کار است ، شما یک پالس در پدال ترمز احساس خواهید کرد. این از باز و بسته شدن سریع شیرآلات ناشی می شود. برخی از سیستم های ABS می توانند تا ۱۵ برابر در ثانیه چرخه داشته باشند.

انواع ترمز ضد قفل

سیستم های ترمز ABS بسته به نوع ترمز مورد استفاده در طرح های مختلفی تولید میشوند . ما به تعداد کانالها – یعنی چند دریچه که به صورت جداگانه کنترل می شوند – و تعداد سنسورهای سرعت به آنها اشاره خواهیم کرد. ۳ نوع ترمز ضد قفل وجود دارد که بسته به ساختار و تعداد حسگرها با یکدیگر متفاوت میباشند  . این ترمزهای ABS  به ترتیب زیر میباشند

۱. ترمز ABS چهار کاناله یا  چهار حسگر

  • این بهترین طرح ترمز ضد قفل  است.
  • یک سنسور سرعت در هر چهار چرخ و یک دریچه جداگانه برای هر چهار چرخ وجود دارد.
  • با استفاده از این تنظیم ، کنترلر هر چرخ را به صورت جداگانه کنترل می کند
  • تا اطمینان حاصل کند که به حداکثر نیروی ترمز دست یافته است.

 ۲. ترمز ABS سه کاناله ، سه حسگر

این طرح  معمولاً در کامیون های وانت با ABS چهار چرخ مشاهده می شود

  • دارای سنسور سرعت و دریچه ای برای هر یک از چرخ های جلو است
  • و همچنین دارای یک دریچه و یک سنسور برای هر دو چرخ عقب است.
  • ( سنسور سرعت چرخ های عقب در محور عقب قرار دارد )

این سیستم کنترل فردی روی چرخ های جلو را فراهم می کند ، بنابراین هر دو می توانند حداکثر نیروی ترمز را بدست آورند. چرخ های عقب ، با این حال ، با هم کنترل می شوند. قبل از اینکه ABS در قسمت عقب فعال شود ، هر دو باید شروع به قفل کنند . با استفاده از این سیستم می توان یکی از چرخ های عقب را در حین توقف قفل کرد و باعث کاهش کارایی ترمز بر اثر تماس لنت ترمز با دیسک  شد.

 ۳. ترمز ABS تک کاناله و یک حسگر

این سیستم معمولاً در کامیون های وانت با ABS با چرخ های عقب یافت می شود.

  • دارای یک سوپاپ است که هر دو چرخ عقب را کنترل می کند
  • و یک سنسور سرعت نیز در محور عقب قرار دارد.
  • این سیستم مانند یک سیستم سه کانال کار می کند.
  • چرخ های عقب با هم رصد می شوند و هر دو باید قبل از اینکه ABS را وارد کنند قفل شوند.
  • در این سیستم همچنین ممکن است یکی از چرخ های عقب قفل شود و باعث کاهش کارایی ترمز می شود.

این سیستم به راحتی قابل شناسایی است. معمولاً یک خط ترمز وجود دارد که از T-fitting برای هر دو چرخ عقب عبور می کند. با جستجوی اتصال الکتریکی در نزدیکی دیفرانسیل در محور محور عقب می توانید سنسور سرعت را پیدا کنید

تعویض سیار باتری پراید و پژو در محل ارائه میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *