تفاوت ماشین کاربراتوری با انژکتوری
شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که تفاوت موتور کاربراتور با انژکتوری در چیست اگر چه اکثر ماشین های امروزی از سیستم انژکتوری برخوردارند و کاربراتوری از نوع قدیمی تر هستند اما بازهم خودروسازان برای ساخت تولیداتی نظیر موتور سیکلت از کاربراتور استفاده می کنند با اینکه هر دو یک نوع سیستم سوخت رسانی به خودرو است اما نوع سیستم آنها دارای اهمیت زیادی برای خوردو است . در ادامه همراه مکانیک سیار وحید باشید با بررسی ماشین های کاربراتوری و انژکتوری
خدمات مکانیک سیار در تهران
ماشین های کاربراتوری
وظیفه کاربراتور در ماشین سوخت رسانی به موتور است به طوری که ترکیبی از هوا و بنزین را به موتور می رساند در مجرای کاربراتور یک خلا وجود دارد که با نام ونتوری آن را می شناسند و در زمان باز بودن دریچه گاز ، هوا بوسیله مکش سیلندر به کاربراتور هدایت می شود و در این بین ونتوری به جریان می افتد هوای در حال گردش از ونتوری کاهش یافته و و یک خلا ایجاد می شود و با برخورد با مجرای سوخت هوای مخلوط شده با عبور از سیلندر شعله ور خواهد شد البته این سیستم کاربراتور در انواع مختلفی تولید می شوند و هر یک با توجه به نوع حرکت سوخت ، تعداد دهانه ها و ونتوری متفاوت هستند
- کاربراتور بر اساس نوع حرکت سوخت
- کاربراتور دارای جریان هوای افقی
- کاربراتور دارای جریان هوا از بالا به پایین
- کاربراتور دارای جریان هوای از پاین به بالا
انواع کاربراتور ونتوری
- ثابت
- متفاوت
انواع کاربراتور دهانه دارماشین انژکتوری
- کاربراتور یک دهانه
- کاربراتور ۲ دهانه
- کاربراتور ۴ دهانه
تعویض روغن در محل
اگرچه هر دو موتور از لحاظ سوخت رسانی تفاوتی با هم ندارند اما از نوع انژکتوری دارای اجزای مختلف و پیشرفته تری است و ماشین انژکتوری عملکرد بهتر و مصرف سوخت کمتری دارند در این موتورها به دو روش مستقیم و غیر مستقیم می توان سوخت گیری کرد با اینکه اغلب خودروها از نوع غیرمستقیم استفاده می کنند اما روش سوخت رسانی مستقیم جدیدتر است اما این دلیل بر بی عیب و نقص بودن آنها نیست چرا که سیستم های انژکتوری دارای معایبی نیز بوده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت
معایب ماشین انژکتوری
- نیاز بیشتر به نگهداری
- هزینه بالای تعمیرات در سیستم سوخت رسانی
- استفاده از بنزین های باکیفیت
- استفاده از صافی های دقیق تر
مزایای موتور انژکتوری
- بهینه سازی مصرف سوخت
- میزان حجم ثابت هوای ورودی
- راندمان بالای موترو
- کاهش آلودگی هوا
- افزایش توان خروجی
- بهبود عملکرد مناسب
- تسهیل در روشن شدن موتور در هوای سرد
- عدم نیاز به ساسات
مهمترین تفاوت بین ماشین انژکتوری با کاربراتوری
تفاوت این دو نوع موتور انژکتوری و کاربراتوری در میزان مصرف سوخت و آلایندگی ها است همچنین در نگهداری و تعمیر آنها تفاوت های زیادی در هزینه ها وجود دارد امروزه با اهمیت دادن به میزان آلودگی هوا و محیط زیست خودروسازان در این تلاشند که از سیستم های انژکتوری بیشتر به کار ببرند از طرفی به علت قیمت بالای قطعات خودرو و حساسیت بیش از حد در ساخت آنها ، پیچیدگی سیستم ، نیاز به سوخت با عدد اکتان بالاتر تفاوت هعای زیادی بین دو موتور کاربراتوری و انژکتوری خواهد بود سیستم های کاربراتوری هزینه نگهداری کمتری دارند همچنین تعمیرات ساده تر و سیستم ساده تری دارند