متفرقه

سیستم ترمز خودروهای مدرن

جلوبندی خودرو

سیستم ترمز خودروهای مدرن

سیستم ترمز خودروهای مدرن

در این برگه قصد داریم درمورد تمام نکاتی که ساختار سیستم ترمز خودروهای مدرن مطالبی را عنوان کنیم  . کلیه نکاتی که باید درباره ترمز خودروهای پیشرفته بدانید را میتوانید در این برگه مطالعه کنید  .

  • اتومبیل های مدرن بر روی هر چهار چرخ، با یک سیستم هیدرولیک کار می کنند.
  • ترمزها ممکن است نوع دیسک یا نوع درام باشند.
  • ترمزهای جلو در توقف خودرو از قسمت عقب بیشتر عمل می کنند، زیرا ترمز خودرو را به سمت جلو چرخ می کند.
  • بنابراین بسیاری از خودروها دارای ترمزهای دیسکی هستند که عموما کارآمدتر هستند، در جلو و ترمزهای درام در عقب.
  • سیستم های ترمز ضد قفل بر روی بعضی از اتومبیل های گران قیمت و با کارایی بالا و سیستم های تمام درام در اتومبیل های قدیمی یا کوچکتر استفاده می شود.
مکانیک سیار وحید در کلیه نقاط تهران خدمات دارد

روند عملکرد سیستم ترمز خودروهای مدرن

  • هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، یک پیستون موتور  در سیلندر اصلی را خنثی می کند، و مایع را در طول لوله سوق می دهد.
  • مایع به هر سیلندر برده می شود و آنها را پر می کند، و پیستون ها را برای اعمال ترمز ها فشار می آورد.
  • فشار سیال خود را به طور منظم در اطراف سیستم توزیع می کند.
  • سطح ترکیب “هل دادن” سطح تمام پیستون های برده بسیار بیشتر از پیستون در سیلندر اصلی است.
  • در نتیجه، پیستون اصلی باید چند اینچ حرکت کند تا حرکت پیستونهای برده را از قطر یک اینچ برای اعمال ترمزها بگیرد.

 

سیستم ترمز خودروهای مدرن

 

  • این ترتیب اجازه می دهد تا نیروهای بزرگ توسط ترمز ها به کار گرفته شوند، به همین نحو که یک اهرم دندانه دار به راحتی می تواند یک جسم سنگین را در فاصله کوتاهی بلند کند.
  • بیشتر سیستم ترمز خودروهای مدرن با مدارهای دوقلو هیدرولیکی، با دو سیلندر اصلی در پشت سر هم نصب شده اند، در صورتی که باید شکست خورد.
  • گاهی اوقات یک مدار ترمزهای جلو و یک ترمز عقب را کار می کند؛ یا هر مدار هر دو ترمز جلو و یکی از ترمزهای عقب را کار می کند.
  • یا یک مدار تمام چهار ترمز و دیگر تنها در جلو جلو می رود.

ترمز سنگین و عملکرد خودرو

  • در واکنش ترمز سنگین، وزن بسیار زیاد ممکن است از چرخ های عقب که قفل می کنند، باعث لغزش خطرناک شود.
  • به همین دلیل عمدا ترمز عقب را ضعیف تر از ترمز جلو ساخته اند .
  • اکثر خودروها هم اکنون دارای یک شیر فشار  محدود می باشند.
  • این سیستم  زمانی که ترمز شدید باعث افزایش فشار هیدرولیک به سطح می شود  ممکن است باعث جلوگیری از ترمز عقب شود و مانع حرکت بیشتر سیال به آنها شود.

تجهیزات ضد قفل در سیستم ترمز خودروهای مدرن

 

 

خودروهای مدرن  حتی ممکن است سیستم های ضد قفل پیچیده ای داشته باشند که به طرق مختلف راه کاهش سرعت خودرو و اینکه آیا چرخ ها قفل می شوند را تجزیه و تحلیل کنند .

  • چنین سیستم هایی اعمال می شود و ترمزها را به سرعت سریع تر می کنند تا قفل شوند
  • بسیاری از اتومبیل ها نیز توانایی کمک به کاهش تلاش های مورد نیاز برای اعمال ترمز ها دارند.
  • معمولا منبع قدرت اختلاف فشار بین خلاء جزئی در ورودی منیفولد و هوای بیرونی است.
  • واحد سروو که کمک را فراهم می کند، یک اتصال لوله به منیفولد ورودی دارد.
  • سروو دقیقا  بین پدال ترمز و سیلندر اصلی نصب شده است.
  • اگر سروو نتواند یا اگر موتور در حال اجرا نباشد پدال می تواند سیلندر اصلی را به طور مستقیم راه اندازی کند
  • اما پدال ترمز نیز بر روی مجموعه ای از دریچه های هوا کار می کند .
  • دیافراگم لاستیکی بزرگ و متصل به پیستون استوانه ای است.

حالت خنثیدر  سیستم ترمز خودروهای مدرن

 

  • هنگامی که ترمز ها از کار می افتند ، هر دو طرف دیافراگم به سمت خلاء از منیفولد قرار می گیرند.
  • فشار دادن پدال ترمز دریچه ای را که دیافراگم عقب را به منیفولد وصل می کند میبندد
  • سپس دریچه ای را که آببند میباشد را  باز می کند.
  • فشار بالاتر هوای بیرونی دیافراگم را به سمت جلو حرکت می دهد
  • با این وجود به پیستون اصلی سیلندر میرسد و به این ترتیب به ترمز کمک میکند .
  • اگر پدال نگه داشته شود و بیشتر فشار ندهد، شیر هوا ،هوا بیشتری را  خارج نمی کند
  • بنابراین فشار بر روی ترمزها باقی می ماند.
  • هنگامی که پدال آزاد می شود، فضای پشت دیافراگم به منیفولد باز می شود
  • بنابراین فشار افت می کند و دیافراگم به عقب می افتد.
  • اگر خلاء از کار افتاده باشد زیرا موتور متوقف می شود، برای مثال ترمزها هنوز کار می کنند
  • زیرا یک پیوند مکانیکی عادی بین پدال و سیلندر اصلی وجود دارد.
  • اما برای اعمال آنها باید روی پدال ترمز مورد استفاده قرار گیرد.
  • بعضی از خودروها یک سروو غیر فعال دارند که در خطوط هیدرولیکی بین سیلندر اصلی و ترمز قرار می گیرند.
  • به جای اینکه مستقیما در جلوی پدال قرار بگیرد، چنین واحد می تواند در هر جای محفظه موتور نصب شود.

این نیز بر خلاف چند منظوره تاکید می کند. فشار دادن پدال ترمز موجب ایجاد فشار هیدرولیکی از سیلندر اصلی می شود، یک سوپاپ باز می شود و سروو خلا را به وجود می آورد.

تعویض روغن موتور و گیربکس در محل

سیستم ترمز خودروهای مدرن

 

ترمز دیسک

  • نوع پایه ترمز دیسک، با یک جفت پیستون واحد ممکن است بیش از یک جفت یا یک پیستون واحد که هر دو پدال را به کار می اندازد
  • مانند مکانیسم قیچی، از طریق انواع مختلف کالیپر – یک نوسان یا یک کالیپر کشویی.
  • ترمز دیسکی دارای یک دیسک است که با چرخ خودرو همراه  می شود.
  • دیسک توسط یک کولیس، که در آن پیستون های کوچک هیدرولیک تحت فشار از سیلندر اصلی کار می کنند، حرکت می کند.
  • پیستونها روی پد اصطکاکی که روی هر دیسک از هر طرف میشکند  را فشار می دهد تا آن را کند یا متوقف کند.
  • لنت ها به شکل گسترده ای برای پوشش بخش وسیعی از دیسک استفاده می شود.
  • ممکن است بیش از یک جفت پیستونی به خصوص در ترمزهای دوگانه وجود داشته باشد.
  • پیستونها فقط یک فاصله کوچک برای اعمال ترمزها حرکت می کنند و هنگامی که ترمزها آزاد می شوند، لنت ها به آرامی دیسک را روشن می کنند.
  • آنها هیچ منبع انتقال نیرویی  ندارند.

سیستم ترمز خودروهای مدرن

 

  • هنگامی که ترمز اعمال می شود، فشار مایع باعث می شود که لنت ها به آرامی در برابر دیسک ،  اما هر دو لولا به سختی دیسک را استارت  می زنند .
  • حلقه های لاستیکی مهر و موم در اطراف پیستون ها طراحی شده اند
  • تا پیستون ها به سرعت به سمت جلو حرکت کنند، به طوری که لنت ها مصرف میشوند
  • به طوری که فاصله ی کوچک ثابت باقی می ماند و ترمزها نیازی به تنظیم ندارند.
  • سیاری از خودروهای مدرن ، سنسورهای مجهز به پدال ها را می پوشانند.
  • هنگامی که پدال ها تقریبا فرسوده می شوند، منجر به ایجاد و قفل شدن توسط دیسک فلزی می شود
  • و یک چراغ اخطار در پانل دستگاه روشن می کند.

سیستم ترمز خودروهای مدرن

  • یک ترمز در خودرو مدرن  درام دارای یک درام توخالی است که با چرخ همراه  می شود.
  • باز عقب آن توسط یک پوشش پشتی ثابت است که در آن دو کفش منحنی وجود دارد که تحت پوشش لنت های اصطکاک قرار می گیرند.
  • کفش ها به وسیله پیستون های متحرک فشار هیدرولیکی در سیلندر چرخ چرخان به سمت جلو حرکت می کنند
  • بنابراین فشار دادن درپوش در داخل درام به سرعت آن را متوقف می کند.
  • هر ترمز کفش دارای یک محور در یک طرف و یک پیستون در طرف دیگر است.
  • یک پیشروکفش دارای پیستون در لبه پیشرو نسبت به جهت که درام می چرخد.

سیستم ترمز خودروهای مدرن

 

 

  • چرخش درام باعث می شود تا وقتی که تماس برقرار می شود، کفش چرمی را به شدت در برابر آن بکشید، و اثر ترمز را بهبود می بخشد.
  • بعضی از درام ها دارای کفش دو طرفه هستند که هر کدام دارای سیلندر هیدرولیک است
  • این طراحی اجازه می دهد تا دو کفش جدا از یکدیگر با یک سیلندر واحد با یک پیستون در هر انتها در تماس باشند .
  • این ساده تر، اما ضعیف تر  از سیستم دو سرنشین است، و معمولا محدود به ترمز عقب است.
  • در هر دو نوع، چشمه های برگشتی وقتی که ترمزها آزاد می شوند، یک مسیر کوتاه را به جلو می برند.
  • انتقال  به وسیله یک تنظیمکننده کوتاه تر از حد ممکن نگهداری می شود.
  • سیستم های قدیمی تر دارای تنظیم کننده های دستی هستند که باید از زمان به زمان به عنوان پوشش های اصطکاک پوشانده شوند.
  • ترمزهای بعدی با استفاده از یک چرخ دنده اتوماتیک تنظیم می شوند.
  • ترمزخودرو مدرن یا همان ترمز  درام ممکن است در صورت استفاده مجدد در یک زمان کوتاه محو شوند – آنها حرارت میکنند  و کارایی خود را از دست می دهند تا زمانی که دوباره خنک شوند.
  • دیسک ها، با ساخت و ساز بیشتر باز، بسیار کمتر مستعد محو شدن هستند.
  • به غیر از سیستم ترمز هیدرولیکی، تمام خودروها یک وسیله مکانیکی بر روی دو چرخ – معمولا عقب – عمل می کنند.
  • اگر سیستم هیدرولیک به طور کامل از کار افتاده است، ترمز دستی محدود کننده ترمز می شود، اما هدف اصلی آن به عنوان ترمز پارکینگ است.

خدمات مکانیک سیار

سیستم ترمز خودروهای مدرن

 

 

  • اهرم دستگیره با استفاده از مجموعه ای از اهرم های کوچکتر، کمربندها و راهنماهای که جزئیات آنها از خودرو به ماشین متفاوت است، کابل یا جفت کابل را به ترمز وصل می کند.
  • یک چرخ دنده در اهرم دستگیره با نگه داشتن ترمز هنگامی که آن را اعمال می شود.
  • یک دکمه کلید چرخش را آزاد می کند و اهرم را آزاد می کند.
  • در ترمزهای درام، سیستم ترمز دستی فشار لنت های ترمز را در برابر درام ها فشار می دهد.
  • دیسک ترمز گاهی اوقات با ترمز دستی قابل مقایسه است، اما به دلیل اتصال آن به کامپکت کلاسیک مشکل است
  • ممکن است یک مجموعه کاملا جداگانه از پد دستی برای هر دیسک وجود داشته باشد.

سیستم ترمز خودروهای مدرن

 

این مقاله ترجمه شده است و به همین دلیل در برخی از جمله سازیهای خللی ایجاد شده است  .

با تشکر از همه شما کاربران عزیز

جلوبندی سازی سیار در کلیه نقاط تهران

یک نظر در “سیستم ترمز خودروهای مدرن

  1. مهدی نقابی گفت:

    یک سوال دارم در ضمینه جاو بندی اگه خودرو درهنگام رانندگی فرمان را یک دفعه به سمت چپ بکشه وباز ول کنه ودوباره باز به سمت چپ بکشه باز ول کنه مربوط به کدوم قسمت خرابی قطعات جلوبندی میشه بنده رو راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *