مقاله های خودرو

کاتالیست خودرو

کاتالیست خودرو

[vc_row][vc_column][vc_single_image image=”5090″ img_size=”820*312″ alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

کاتالیست خودرو چیست ؟

یکی از مهمترین قطعات  مرتبط با آلودگی در خودرو کالاتلیست میباشد . قطعه ای در مسیر اگزوز ماشین قرار دارد که آن را کاتالیست مینامند  . کاربرد کاتالیست خودرو یا Car Catalyst در واقع به حداقل رساندن میزان آلودگی خروجی از اگزوز ماشین است . این قطعه بسیار کاربردی و وجود آن در خودرو یکی از مهمترین و در عین حال لازمه هر خودرویی میباشد . آیا میدانید که ایران ششمین کشور مصرف کننده بنزین در جهان است ؟ ایران روزانه با بیش از ۶۳ میلیون لیتر مصرف بنزین ششمین کشور پر مصرف سوخت بنزین در دنیاست . حال تصور کنید که هیچ خودرویی از کاتالیست استفاده نکند . چه اتفاقی رخ میدهد ؟ چه میزان آلودگی در نبود مبدل کاتالیزور ماشین  به فضا منتقل میشود ؟ با کوییک سرویس وحید همراه باشید . توصیه های مکانیک سیار وحید را فراموش نکنید

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5091″ img_size=”400*400″ alignment=”center”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

درباره کاتالیست خودرو

کاتالیست در واقع در اگزوز خودروها زمینه ای از فلزات جامد مثل Pt روی پایه آلومینات در نظر گرفته شده  و هیدروکربن‌های مضر مثل CO را به سمت خود میکشاند  . در نتیجه این آلودگی ها را به شکل بخار در فضا منشر میکند خوشبختانه ، در حال حاضر بیشتر وسایل نقلیه دارای واحدهای کاهش آلودگی مانند کاتالیست خودرو در مسیر اگزوز ماشین هستند که کلیه ذرات آلایندگی ناشی از سوخت خودرو را به بخار تبدیل میکنند . کاتالیست ماشین قبل از پمپاژ شدن آلایندگی ها به فضا خنثی میشوند .

مزایای کاتالیست خودرو

  • به حد اقل رساندن آلایندگی تنها وظیفه اصلی کاتالیست خودرو میباشد   .
  • اما همین امر موجب جلوگیری از بیماریهای زیر میشود
  • آمفیزم ، حساسیت   ، برونشیت مزمن   ، آسم    ، سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی

تنظیم مصرف سوخت ماشین در محل

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ساختار کاتالیست چگونه است ؟

  • مبدل کاتالیزور یک جعبه فلزی بزرگ است
  • که به قسمت زیرین اتومبیل شما وصل می شود ،
  •   دو لوله از کاتالیست خودرو  بیرون می آید.
  • یکی از آنها (“ورودی” مبدل) به موتور متصل شده و دودهای گرم و آلوده را از سیلندرهای موتور وارد می کند
  • (جایی که سوخت می سوزاند و قدرت تولید می کند).
  • لوله دوم (“خروجی” مبدل) به لوله خالی (اگزوز) وصل می شود.
  • از آنجا که گازهای حاصل از سوخت موتور از طریق کاتالیزور دمیده می شوند ، واکنشهای شیمیایی روی سطح آن رخ می دهد
  • ، گازهای آلاینده را از هم جدا می کند و آنها را به گازهای دیگری تبدیل می کند که به اندازه کافی ایمن هستند و برای بیرون آمدن بی خطر به هوا می شوند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

در داخل مبدل کاتالیزور چه میگذرد ؟

مبدل ، گازها از طریق یک ساختار متراکم لانه زنبوری که از یک سرامیک ساخته شده و با کاتالیزورها پوشانده شده ، جریان می یابد. ساختار لانه زنبوری بدین معنی است که گازها به یکباره مساحت بزرگتری از کاتالیست خودرو را لمس می کنند ، بنابراین سریعتر و کارآمدتر تبدیل می شوند.

به طور معمول ،

دو مبدل مختلف در مبدل کاتالیزور وجود دارد:

  • یکی از آنها با استفاده از یک فرآیند شیمیایی به نام کاهش (از بین بردن اکسیژن) با آلودگی اکسید نیتروژن مقابله می کند.
  • این امر اکسیدهای نیتروژن را به گازهای نیتروژن و اکسیژن تجزیه می کند
  • (که بی ضرر هستند ، زیرا آنها در هواهای اطراف ما وجود دارند).
  • کاتالیزور دیگر با استفاده از یک فرآیند شیمیایی مخالف به نام اکسیداسیون (اضافه کردن اکسیژن) کار می کند
  • این کاتالیست مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن تبدیل می کند.

چند واکنش در کاتالیست خودرو صورت میگیرد  ؟

  • یک واکنش اکسیداسیون دیگر ، هیدروکربنهای غیرمجاز موجود در اگزوز را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.
  • در واقع ، سه واکنش شیمیایی مختلف به طور هم زمان در حال انجام هستند.
  • به همین دلیل ما در مورد مبدل های کاتالیزوری سه طرفه صحبت می کنیم.
  • (بعضی از مبدل های کم اثر فقط دو واکنش دوم (اکسیداسیون) را انجام می دهند ، بنابراین آنها به مبدل کاتالیزوری دو طرفه می گویند.)
  • پس از اینکه  کاتالیست خودرو کار خود را انجام داد ، آنچه از اگزوز بیرون می آید بیشتر نیتروژن ، اکسیژن ، کربن است. دی اکسید و آب (به صورت بخار).

مشکلات کاتالیست خودرو

یک مشکل این است که آنها فقط در دمای بالا کار می کنند

(بیش از ۳۰۰ درجه سانتیگراد در ۶۰۰ درجه فارنهایت یا بیشتر) ، هنگامی که موتور شانس گرم شدن داشته باشد.

انواع اولیه مبدل های کاتالیزوری به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشید تا گرم شوند

، بنابراین برای اولین کیلومتر / مایل یک سفر (یا هر بخشی از یک سفر بسیار کوتاه) کاملاً بی اثر بودند.

آیا مبدل کاتالیزور روی موتورهای دیزلی هم کار میکنند ؟

موتورهای دیزلی می توانند  از مبدل های کاتالیزوری استفاده کنند

اما تفاوت های مهمی با نحوه کار در موتورهای بنزینی وجود دارد.

  • به جای کاتالیزورهای سه طرفه ، دیزلها از کاتالیزورهای اکسیداسیون دو طرفه (که فقط مونوکسید کربن و هیدروکربن ها را برطرف می کنند) استفاده می کنند
  • و آنهایی که بطور خاص برای کار با اگزوزهای دیزلی طراحی شده اند ، که بطور قابل توجهی خنک تر از اگزوزهای بنزینی هستند.
  • از آنجایی که روی آنها کاتالیزور تاثیر کاهش  دود ندارند ، موتورهای دیزلی تولید گازهای گلخانه ای اکسیدهای ازت بیشتر از موتورهای بنزینی تولید می کنند.
  • (مکانیسم های مختلف دیگری وجود دارد که می تواند از دیزل استفاده کند )
    مبدل کاتالیزور در موتورهای دیزلی به کاهش انتشار ذرات (عمدتا دوده) کمک می کنند
  • اما مقدار بازدهی مفید این کاتالیست خودرو  خیلی کم است و راضی کننده نیست
  •  به طور خاص ، آنها یک نوع ذره را که به عنوان کسری آلی محلول ، SOF ، ساخته شده از هیدروکربن های وابسته به دوده ساخته شده ، مقابله می کنند.
  • از فیلترهای ذرات دیزل (DPF) باید استفاده شود تا تأثیر قابل توجهی در انتشار دوده موتور داشته باشد.
  • موتورهای دیزل تمایل به وسایل نقلیه بسیار بزرگتر از موتورهای بنزینی دارند
  • (به عنوان مثال ماشین های ساختمانی عظیم) ، با خروجی قابل ملاحظه اگزوز بیشتر.
  • به جای یکی از  مبدل کاتالیزور منفرد که بین موتور و دمپایی تعبیه شده است ، ممکن است آنها تعدادی واحد جداگانه داشته باشند
  • که بطور موازی برای مقابله با حجم گازهای خروجی بزرگتر  قرار دارند.

تنظیم موتور خودرو در محل با مکانیک سیار وحید

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

تعویض کاتالیست خودرو با مکانیک سیار

اگر در یک شهر بزرگ مانند تهران  زندگی می کنید ، ماشین ها ، اتوبوس ها و کامیون ها یک هدیه عالی به جهان میباشند . جابجایی با این خودرو ها حمل و نقل را برای ما انسانها آسانتر کرده است .  زیرا آنها به ما کمک می کنند تا  به سرعت چابچای شویم .  اما آلودگی موتور آنها مکانهایی را که در آن زندگی می کنیم خراب می کند و به سلامتی ما آسیب می رساند. اما چرا تعویض کاتالیست ماشین را به مکانیک سیار بسپارید  ؟

  • ما در مرحله اول نسبت به ملزم شدن تعویش کاتالیست خودرو را چک میکنیم .
  • سپس در همین زمینه اگر به نظر قطعی رسیدیم بهترین جنس را برای شما تهیه میکنیم
  • اگر اطلاعات داشته باشید کاتالیست خودرو اکنون قیمت بالایی دارد
  • انتخاب جنس مناسب ، تعویض  و سرویس آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است
  • مکانیک سیار وحید کمترین هزینه و بیشترین میزان پشتیبانی را برای شما عزیزان در نظر خواهد گرفت

امداد خودرو تهران را با مکانیک سیار وحید تجربه کنید

( آخرین مرحله حمل خودرو شماست  )

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *