[vc_row][vc_column][vc_single_image image=”5090″ img_size=”820*312″ alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
کاتالیست خودرو چیست ؟
یکی از مهمترین قطعات مرتبط با آلودگی در خودرو کالاتلیست میباشد . قطعه ای در مسیر اگزوز ماشین قرار دارد که آن را کاتالیست مینامند . کاربرد کاتالیست خودرو یا Car Catalyst در واقع به حداقل رساندن میزان آلودگی خروجی از اگزوز ماشین است . این قطعه بسیار کاربردی و وجود آن در خودرو یکی از مهمترین و در عین حال لازمه هر خودرویی میباشد . آیا میدانید که ایران ششمین کشور مصرف کننده بنزین در جهان است ؟ ایران روزانه با بیش از ۶۳ میلیون لیتر مصرف بنزین ششمین کشور پر مصرف سوخت بنزین در دنیاست . حال تصور کنید که هیچ خودرویی از کاتالیست استفاده نکند . چه اتفاقی رخ میدهد ؟ چه میزان آلودگی در نبود مبدل کاتالیزور ماشین به فضا منتقل میشود ؟ با کوییک سرویس وحید همراه باشید . توصیه های مکانیک سیار وحید را فراموش نکنید
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5091″ img_size=”400*400″ alignment=”center”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
درباره کاتالیست خودرو
کاتالیست در واقع در اگزوز خودروها زمینه ای از فلزات جامد مثل Pt روی پایه آلومینات در نظر گرفته شده و هیدروکربنهای مضر مثل CO را به سمت خود میکشاند . در نتیجه این آلودگی ها را به شکل بخار در فضا منشر میکند خوشبختانه ، در حال حاضر بیشتر وسایل نقلیه دارای واحدهای کاهش آلودگی مانند کاتالیست خودرو در مسیر اگزوز ماشین هستند که کلیه ذرات آلایندگی ناشی از سوخت خودرو را به بخار تبدیل میکنند . کاتالیست ماشین قبل از پمپاژ شدن آلایندگی ها به فضا خنثی میشوند .
مزایای کاتالیست خودرو
- به حد اقل رساندن آلایندگی تنها وظیفه اصلی کاتالیست خودرو میباشد .
- اما همین امر موجب جلوگیری از بیماریهای زیر میشود
- آمفیزم ، حساسیت ، برونشیت مزمن ، آسم ، سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی
تنظیم مصرف سوخت ماشین در محل
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
ساختار کاتالیست چگونه است ؟
- مبدل کاتالیزور یک جعبه فلزی بزرگ است
- که به قسمت زیرین اتومبیل شما وصل می شود ،
- دو لوله از کاتالیست خودرو بیرون می آید.
- یکی از آنها (“ورودی” مبدل) به موتور متصل شده و دودهای گرم و آلوده را از سیلندرهای موتور وارد می کند
- (جایی که سوخت می سوزاند و قدرت تولید می کند).
- لوله دوم (“خروجی” مبدل) به لوله خالی (اگزوز) وصل می شود.
- از آنجا که گازهای حاصل از سوخت موتور از طریق کاتالیزور دمیده می شوند ، واکنشهای شیمیایی روی سطح آن رخ می دهد
- ، گازهای آلاینده را از هم جدا می کند و آنها را به گازهای دیگری تبدیل می کند که به اندازه کافی ایمن هستند و برای بیرون آمدن بی خطر به هوا می شوند.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
در داخل مبدل کاتالیزور چه میگذرد ؟
مبدل ، گازها از طریق یک ساختار متراکم لانه زنبوری که از یک سرامیک ساخته شده و با کاتالیزورها پوشانده شده ، جریان می یابد. ساختار لانه زنبوری بدین معنی است که گازها به یکباره مساحت بزرگتری از کاتالیست خودرو را لمس می کنند ، بنابراین سریعتر و کارآمدتر تبدیل می شوند.
به طور معمول ،
دو مبدل مختلف در مبدل کاتالیزور وجود دارد:
- یکی از آنها با استفاده از یک فرآیند شیمیایی به نام کاهش (از بین بردن اکسیژن) با آلودگی اکسید نیتروژن مقابله می کند.
- این امر اکسیدهای نیتروژن را به گازهای نیتروژن و اکسیژن تجزیه می کند
- (که بی ضرر هستند ، زیرا آنها در هواهای اطراف ما وجود دارند).
- کاتالیزور دیگر با استفاده از یک فرآیند شیمیایی مخالف به نام اکسیداسیون (اضافه کردن اکسیژن) کار می کند
- این کاتالیست مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن تبدیل می کند.
چند واکنش در کاتالیست خودرو صورت میگیرد ؟
- یک واکنش اکسیداسیون دیگر ، هیدروکربنهای غیرمجاز موجود در اگزوز را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.
- در واقع ، سه واکنش شیمیایی مختلف به طور هم زمان در حال انجام هستند.
- به همین دلیل ما در مورد مبدل های کاتالیزوری سه طرفه صحبت می کنیم.
- (بعضی از مبدل های کم اثر فقط دو واکنش دوم (اکسیداسیون) را انجام می دهند ، بنابراین آنها به مبدل کاتالیزوری دو طرفه می گویند.)
- پس از اینکه کاتالیست خودرو کار خود را انجام داد ، آنچه از اگزوز بیرون می آید بیشتر نیتروژن ، اکسیژن ، کربن است. دی اکسید و آب (به صورت بخار).
مشکلات کاتالیست خودرو
یک مشکل این است که آنها فقط در دمای بالا کار می کنند
(بیش از ۳۰۰ درجه سانتیگراد در ۶۰۰ درجه فارنهایت یا بیشتر) ، هنگامی که موتور شانس گرم شدن داشته باشد.
انواع اولیه مبدل های کاتالیزوری به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشید تا گرم شوند
، بنابراین برای اولین کیلومتر / مایل یک سفر (یا هر بخشی از یک سفر بسیار کوتاه) کاملاً بی اثر بودند.
آیا مبدل کاتالیزور روی موتورهای دیزلی هم کار میکنند ؟
موتورهای دیزلی می توانند از مبدل های کاتالیزوری استفاده کنند
اما تفاوت های مهمی با نحوه کار در موتورهای بنزینی وجود دارد.
- به جای کاتالیزورهای سه طرفه ، دیزلها از کاتالیزورهای اکسیداسیون دو طرفه (که فقط مونوکسید کربن و هیدروکربن ها را برطرف می کنند) استفاده می کنند
- و آنهایی که بطور خاص برای کار با اگزوزهای دیزلی طراحی شده اند ، که بطور قابل توجهی خنک تر از اگزوزهای بنزینی هستند.
- از آنجایی که روی آنها کاتالیزور تاثیر کاهش دود ندارند ، موتورهای دیزلی تولید گازهای گلخانه ای اکسیدهای ازت بیشتر از موتورهای بنزینی تولید می کنند.
- (مکانیسم های مختلف دیگری وجود دارد که می تواند از دیزل استفاده کند )
مبدل کاتالیزور در موتورهای دیزلی به کاهش انتشار ذرات (عمدتا دوده) کمک می کنند - اما مقدار بازدهی مفید این کاتالیست خودرو خیلی کم است و راضی کننده نیست
- به طور خاص ، آنها یک نوع ذره را که به عنوان کسری آلی محلول ، SOF ، ساخته شده از هیدروکربن های وابسته به دوده ساخته شده ، مقابله می کنند.
- از فیلترهای ذرات دیزل (DPF) باید استفاده شود تا تأثیر قابل توجهی در انتشار دوده موتور داشته باشد.
- موتورهای دیزل تمایل به وسایل نقلیه بسیار بزرگتر از موتورهای بنزینی دارند
- (به عنوان مثال ماشین های ساختمانی عظیم) ، با خروجی قابل ملاحظه اگزوز بیشتر.
- به جای یکی از مبدل کاتالیزور منفرد که بین موتور و دمپایی تعبیه شده است ، ممکن است آنها تعدادی واحد جداگانه داشته باشند
- که بطور موازی برای مقابله با حجم گازهای خروجی بزرگتر قرار دارند.
تنظیم موتور خودرو در محل با مکانیک سیار وحید
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
تعویض کاتالیست خودرو با مکانیک سیار
اگر در یک شهر بزرگ مانند تهران زندگی می کنید ، ماشین ها ، اتوبوس ها و کامیون ها یک هدیه عالی به جهان میباشند . جابجایی با این خودرو ها حمل و نقل را برای ما انسانها آسانتر کرده است . زیرا آنها به ما کمک می کنند تا به سرعت چابچای شویم . اما آلودگی موتور آنها مکانهایی را که در آن زندگی می کنیم خراب می کند و به سلامتی ما آسیب می رساند. اما چرا تعویض کاتالیست ماشین را به مکانیک سیار بسپارید ؟
- ما در مرحله اول نسبت به ملزم شدن تعویش کاتالیست خودرو را چک میکنیم .
- سپس در همین زمینه اگر به نظر قطعی رسیدیم بهترین جنس را برای شما تهیه میکنیم
- اگر اطلاعات داشته باشید کاتالیست خودرو اکنون قیمت بالایی دارد
- انتخاب جنس مناسب ، تعویض و سرویس آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است
- مکانیک سیار وحید کمترین هزینه و بیشترین میزان پشتیبانی را برای شما عزیزان در نظر خواهد گرفت
امداد خودرو تهران را با مکانیک سیار وحید تجربه کنید
( آخرین مرحله حمل خودرو شماست )
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]