علایم خرابی کمک فنر خودرو
از مهم ترین قسمت های هر اتومبیل می توان به سیستم تعلیق اشاره نمود این سیستم متشکل از اجزای مختلفی مانند فنر ها , کمک فنر ها , سیبک و…. میباشد وظیفه سیستم تعلیق اتصال بدنه و چرخ ها به هم و مدیریت ارتباط بین جاده و اتومبیل , هدایت خودرو , شتاب گرفتن و نیز ترمز کردن خودرو می باشد گفتیم که این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده که از مهم ترین این اجزا کمک فنر است کمک فنرقطعه ای مکانیکی بوده که در نزدیکی چرخ ها نصب و مهم ترین وظیفه آن کنترل نوسانات ایجاد شده در فنر است مهم ترین عامل در افزایش و یا کاهش عمر این قطعه حرکت فنر و ارتعاشات وارد شده به آن است این قطعه در صورت خرابی به علایمی همراه است در ادامه به علایم خرابی کمک فنر می پردازیم . اگر میخواهید بدانید چطور بفهمیم کمک فنر ماشین خراب شده است همراه مکانیک سیار وحید باشید با :
- علایم خرابی کمک فنر چیست ؟
- تست کمک فنر اتومبیل
- دلیل خراب شدن کمک فنر
تعویض باتری ماشین در محل
علایم خرابی کمک فنر چیست ؟
در صورتی که کمک فنر آسیب دیده باشد خودرو نیز نمی تواند عملکرد صحیح و درستی داشته باشد خودرو نمی تواند در جاده پایدار بوده و کنترل آن سخت شده همچنین از کیفیت سواری نیز کاسته می شود از جمله علام خرابی کمک فنر خودرو شامل ؛ تغییر شکل در کمک فنر ؛ نشتی روغن از کمک فنر ؛ بالا و پایین شدن بیش از حد ماشین در ناهمواری ها ؛ در پیچ ها کنترل ماشین سخت شود ؛ در مسیرهای ناهموار شنیده شدن صدای غیر طبیعی ؛ کشیده شدن ماشین در حال حرکت به یک سمت ؛ در خودرو لاستیک سابی مشاهده شود و یا اینکه چرخ های خودرو در جاده بالا و پایین شود .
تعویض روغنی سیار در تهران
تست کمک فنر اتومبیل
در موارد فوق به علایم خرابی کمک فنر خودرو اشاره نمودیم اما برای مطمئن شدن و چک کردن این قسمت از ماشین در ابتدا خودرو را در محلی با سطح صاف پارک نموده به طوریکه ارتفاع بیش از حد مجاز نباشد (اما در صورت میزان نبودن ارتفاع آن را به تعمیرگاه ببرید ) در ادامه قسمت جلویی خودرو را فشار داده تا کمک فنرهای ضعیف تشخیص داده شود برای اینکار جلوی ماشین ایستاده و زانوها را روی سپر قرار دهید تا خم نشود وزن خود را روی نقطه ای انداخته سپس یک مرتبه وزن خود را از روی ماشین بردارید اگر بدنه خودرو بیشتر از دو بار بالا و پایین برود یعنی کمک فنر ضعیف است همچنین در صورت مشاهده ردی از نشتی روغن در کمک فنر اینکه از کاسه نمد بیرون آمده باشد می توان به معیوب بودن آن پر برد .
دلیل خراب شدن کمک فنر
چه پیز باعث خرابی کمک فنر و آسیب رسیدن به این قطعه می شود ؟ از جمله مهم ترین و رایج ترین دلایل خرابی کمک فنر خودرو می توان به حمل بار سنگین و بیش از ظرفیت وحمل باربری خودرو , عبور از ناهمواری ها , ترمز های ناگهانی , خرابی کاسه نمد و بوش و نیز کمک فنر ها می توان اشاره نمود .برای مراقبت از این قطعه سعی کنید عبور از دست انداز ها ترمز نکنید و قبل از رسیدن به آن سرعت خودرو را کاهش داد .
تست دیاگ در محل
بخش فنی اتومبیل از سیستم های مختلفی اعم از سیستم تعلیق , سیستم ترمز , سیستم برق و … تشکیل شده است این سیستم ها هر یک قطعات ریز و درشتی داشته که با هم وظایف یک سیستم را تکمیل می کنند از جمله قطعات مکانیکی خودرو که در سیستم تعلیق و نزدیکی چرخ خودرو نصب می شود کمک فنر است وظیفه کمک فنر و فنر خودرو در تعلیق با هم تکمیل می شود نقش کمک فنر در خودرو این است که نوسانات و ارتعاشات ایجاد شده در فنر خودرو را کنترل نموده و در نتیجه میرا کند .
- نقش کمک فنر در خودرو چیست ؟
- اجزای تشکیل دهنده کمک فنر
- انواع کمک فنر
- علایم و علت خرابی کمک فنر
- چگوه طول عمر کمک فنر را افزایش دهیم ؟
نقش کمک فنر در خودرو چیست ؟
کمک فنر در نزدیکی هر چرخ نصب شده و نقش کمک فنر در خودرو این است که نوسانات و ارتعاشات ایجاد شده در فنر خودرو را کنترل نموده و در نهایت ان را میرا می کند این قطعه هنگامی که درست جاسازی شده باشدمی تواند در طول دو سیکل رفت و برگشت فنر را کنترل و ارتعاشات خودرو را تعدیل نماید این قطعه وزنی که اتومبیل به چرخ ها وارد می کند را متوازن و چسبندگی چرخ ها را به جاده حفظ می کند در صورتی که کمک فنر نباشد ارتعاشات ناشی از فشرده شدن فنر از بین نرفته و به بدنه خودرو منتقل شده و خود را با شتاب به بالا پرتاب می کند بنابراین مهم ترین وظایف کمک فنر شامل ۱- عدم جهش چرخ خودرو در ناهموتری ها ۲- جلوگیری از کج شدن خودرو در پیچ های تند .۳- ممانعت از کله زدن خودرو حین ترمز های ناگهانی ۳- جلوگیری از پایین آمدن عقب اتومبیل در هنگام شتابگیری
در کل می توان گفت که این قطعه هنگامی که فنر باز و بسته می شود مانع از حرکت سریع آن و مانع از حرکات ارتجاعی خودرو می شود .
اجزای تشکیل دهنده کمک فنر
ضربه گیر :
مانع از انتقال ضربه به میل کمک شده و خاصیت ارتجاعی دارد .
پایه کمک :
در قسمت انتهایی محفظه سیال قرار گرفته و حین جمع شدن کمک فنر از برخورد میل کمک بخ کف محفظه جلوگیری می کند .
پیستون :
پیستون بین دو قسمت بالایی و پایینی محفظه سیال قرار میگیرد .
محفظه سیال :
این قسمت کمک فنر را در خود جای دادهو قسمت پایینی آن درون قسمت بالایی حرکت نموده و بالا و پایین می رود
ماده سیال :
ماده سیال به شکل گاز یا مایع است .
انواع کمک فنر
کمک فنر روغنی :
در این نوع سیلندری پر از روغن وجود داشته که پیستونی درون آن در حرکت است پس از وارد شدن نیرو به پیستون روغن از سوراخ هایی که روی پیستون محدود می باشد ؛ در حین حرکتپیستون مقاومت زیادی وجود داشتهو پیستون به اهستگی حرکت کرده و نوسانات را از بین می برد .
کمک فنر تلسکوپی :
این نوع مدل خاصی از کمک فنر های روغنی بوده که هنگام خارج شدن روغن از پیستونروغن از سوراخ های بزرگتری خارج شده و مقاومت کمتر است اما زمان باز شدن کمک فنر روغن باید از سوراخ های کوچکی عبور نماید و در نتیجهبا مقاومت بیشتری مواجه استدر این نوع جمع شدن به آسانی صورت گرفتهتا ضربه جذب شوداما هنگام باز شدن مقاومت زیادی نشان می دهد تا نوسانات را حذف کند .
کمک فنر اهرمی :
در این نوع نیرو به کمک اهرم به درون سیلندر منتقل شدهو پیستون ها به یک سمت و روغن در جهت مخالف جریان می یابد هنگامی که فنر جمع می شودروغن از داخل مجراهای درشت عبور و هنگام باز شدن فنر روغن از مجراهای کوچک عبور می کند و باعث از بین رفتن نوسانات می شود .
کمک فنر قابل تنظیم :
ضریب میرایی این مدل قابل تنظیم بوده و امکان تغییر ضریب میرایی و ثابت فنر وجود دارد تا با توجه به شرایط از خود واکنش نشان دهد در این مدل سنسورهایی است که شرایط حرکت خودرو اعم از شتاب , سرعت و نیروی وارده را دریافت نموده و پس از پردازش اطلاعات باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی کنترل می کندبدین ترتیب ورود و خروج مقدار روغن یا هوا و میزان سختی کمک فنر متناسب با شرایط تنظیم می شود .
کمک فنر هیدرواستاتیکی :
این مدل در محفظه روغنیک کیسه لاستیکی از گاز نیتروژن فشرده داشته که این گاز برای جلوگیری از هوا گرفتن روغنو کف کردن ان حین ورودبه محفظه پایینی سیلندر روغن استفاده می شود .
کمک فنر بادی :
این مدل محفظه هوای فشرده آب بندی استکه هوای فشرده توسط کمپرسور تأمین شده و برای کنترل فشار هوای درون سیلندر سوپاپ های کنترل ورودی و خروجی هوا وجود دارد .
گفتیم که نقش کمک فنر در خودروکنترل نوسانات و ارتعاشات ایجاد شده است در صورتی خرابی این قطعه کارکرد خودرو نیز مختل می شود ؛ حمل بار سنگین و بالاتر از ظریفت خودرو در طولانی مدت , رانندگی در جاده های ناهموار , تعویض نکردن لاستیک خورده شده ,عدم روغن و گریس کاری به موقع اجزای سیستم تعلیق و ترمز گیری ناگهانی در سرعت های بالاموجب آسیب رسیدن به کمک فنر می شود .
چگونه طول عمر کمک فنر را افزایش دهیم؟
جلوبندی اتومبیل از مهم ترین عواملی است که باعث کنترل خودرو می شودبهتر است در سرویس های دوره مشکلات و نواقص آن رفع شود در طول عمر کمک فنرها تنظیم جلوبندی بسیار تأثیر گذار استاز دیگر عوامل آسیب این قطعه لاستیک فرسوده بوده که باید تعویض شود همچنین رانندگی های غیر هیجانی موجب افزایش طول عمر این قطعه می شود .