علایم خرابی رله دوبل ماشین
خودرو ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در صورت عدم عملکرد صحیح هر کدام در کارکرد خودرو اختلال ایجاد می شود از جمله اجزای الکتریکی خودرو رله دوبل بوده این قطعه با توجه به نامش از دو رله مجزا تشکیل شده است یکی از آنها به عنوان رله اصلی و نوع دیگر پمپ بنزین می باشد مهم ترین وظیفه رله دوبل ها تأمین ولتاژ برق مورد نیاز بخش های مختلف سوخت رسانی و همچنین ECU است در ادامه به علایم خرابی رله دوبل ماشین , عمر مفید این ابزار تست رله دوبل و محل قرار گیری آن می پردازیم . همراه مکانیک سیار وحید باشید با :
- علایم خرابی رله دوبل ماشین
- عمر مفیدرله دوبل
- تست رله دوبل
- محل قرار گیری رله دوبل
تعویض باتری در محل با بهترین قیمت
علایم خرابی رله دوبل ماشین
همانطور که اشاره شد مهم ترین وظیفه رله دوبل تأمین ولتاژ برق مورد نیاز قسمت های مختلف سوخت رسانی و ECU است و در صورتی که این ابزار با مشکل و خرابی روبه رو شود با علائمی همراه است علایم خرابی رله دوبل ماشین شامل موارد زیر است .
- روشن نشدن چراغ چک خودرو پس از باز کردن سوئیچ
- عدم شنیده شدن صدای پمپ با باز کردن سویچ
- روشن نشدن ماشین با استارت زدن
- پس از باز نمودن سویچ شنیده شدن صدای تیک مانند خفیف
عمر مفید رله دوبل
حال که به علایم رله دوبل ماشین پرداختیم بهتر است که به عمر مفید این تجهیزات نیز اشاره ای کنیم عمر مفید رله ها به عوامل مختلفی بستگی دارد این عوامل شامل , تأثیر نوع بار , کیفیت کلیدگری از عوامل مختلفی مانند دمای محیط , رطوبت , گردو خاک و همچنین گازهای آلاینده متأثر هستند از دیگر عوامل تأثیر گذار در مدت عمر این ابزار قوس الکتریکی که زمان باز و بسته شدن کنتاکت به وجود می آید نیز بستگی دارد .
تست رله دوبل
توسط دستگاه عیب یاب نمی توان رله دوبل را تست نمود اما در بخش تست عملگردها هنگامی که هر کدام از عملگردها را تست می کنیم در ابتدا می بایستی که از سالم بودن رله دوبل مطمئن شد زیرا برق تغذیه ۱۲ ولتی این قطعات تسط رله دوبل تأمین می شود تست این قطعه توسط سه روش صورت میگیرد
تست با دستگاه دیاگ :
سوکت دستگاه دیاگ را به ماشین اتصال و سوئیچ را باز می نماییم وارد منوی عملگرد شده و تست پمپ بنزین را انجام می دهیم پلاتین رله باید که صدا تولید نماید .
تست توسط ولتاژ :
پس از اینکه سوکت رله را از رله جدا نمودیم پروب سیاه ولت متر را بر سر منفی باتری اتصال و پروب قرمز را به پایه های ۲ , ۸ , ۱۱ و ۱۵ اتصال می دهیم پایه ها باید ولتاژ داشته باشند .
تست توسط اهم :
دو سر اخم را به پایه ۷ و پایه ۱۲ و سپس به پایه ۳ و پایه ۱۰ اتصال نمایید برای سلامت رله اهم باید مقادیر ثابتی داشته باشد .
محل قرار گیری رله دوبل
محل قرار گیری رله دوبل ها رد خودروها متفاوت است در بیشتر خودروها این قطعه در محفظه ECU قرار دارد اما در خودرو های مانند پژو ۲۰۶ در محفه BM34 , در پژو ۴۰۵ به صورت افقی در بالای رادیاتور و در ماشین پراید در کنار باتری و مخزن رادیاتور قرار دارد .