علت جوش آوردن ماشین چیست ؟
یکی از مشکلات اساسی رانندگان مخصوصا در فصل تابستان این است که نمیدانند کی و کجا قرار است آمپر آب ماشینشان بالا برود و ماشین جوش بیاورد . مکانیک سیار وحید در این برگه یک سری توضیحات به شما میدهد که بدانید علت جوش آوردن ماشین چیست و وقتی با این مشکل مواجه شدید چه باید بکنید . این را بدانید که جوش آوردن خودرو رابطه مستقیمی با خود موتور و سرسیلندر دارد که میتواند کلی هزینه برای شما به جا بگذارد . و همچنین بدانید همه خسارات احتمالی سنگین از یک سهل انگاری ساده شروع میشود . در ادامه ما را داشته باشید با نکات مهم و کارهایی که قبل و بعد از جوش آوردن خودرو باید انجام دهید .
دلیل جوش آوردن ماشین چیست ؟
خودرو شما در چند حالت نمیتواند دما را کنترل کند . در اینجا شما را با ۹ دلیل جوش آوردن خودرو آشنا خواهیم کرد که بد نیست درباره نوه تخصیص و رفتار صحیح با این عوامل آشنا شوید :
- عمل نکردن ترموستات
- نشتی آب در محفظه موتور
- عمل نکردن رله فن و موتور فن
- کم بودن آب رادیاتور
- نشتی در رادیاتور
- استفاده نکردن از آب رادیاتور و ضد یخ
- خراب بودن واتر پمپ ماشین
- گرفتگی در مسیر جریان آب ماشین به هر دلیل
- نقص فنی در فشنگی آب
جلوبندی سازی در محل
عمل نکردن ترموستات
یکی از دلایل جوش آوردن ماشین مشکل ترموستات است . ترموستات وظیفه بهینه سازی دمای موتور را دارد . تصور کنید در یک صبح زمستانی استارت اولیه ماشین را میزنید . اگر قرار باشد کل آب ماشین به دمای مناسب برسد و خودرو را حرکت دهید زمان زیادی از شما گرفته میشود همچنین در مسیر کنترل دمای آب محفظه موتور و رادیاتور نیاز به یک بهینه سازی دارد که در هر دو حالت موتور ماشین نباید تحت فشار پایین و بالا دمای آب باشد . قطعه ای به نام ترموستات سر راه موتور و لوله خروجی رادیاتور قرار میگیرد که کار بهینه سازی دمای آب را بر عهده دارد . اما چرا ترموستات میتواند علت جوش آوردن ماشین باشد ؟!!! ترموستات طبیعتا باید سالی یک بار تعویض شود . . این قطعه در یک مسیر رانندگی بارها عمل میکند . عملکرد آن به گونه ایست که وقتی دمای آب به عدد ترموستات برسد ( ۷۵ یا ۸۳ ) ترموستات مسیر آب را باز میکند و وقتی دمای محفظه موتور به حد نساب رسید مسیر را میبندد . به ۳ دلیل ترموستات با مشکل مواجه میشود که در هر مورد دو حالت درست کار نکردن و اصلا کار نکردن را مشاهده خواهید کرد :
- کیفیت پایین ترموستات
- نشتی آب در محفظه موتور
- رسوب گرفتن و تمام شدن عمر مفید ترموستات
در هر حالت دمای آب ماشین به دلیل ساپورت نشدن از حد نساب بالاتر میرود و ماشین ممکن است جوش بیاورد .
از کجا بفهمیم ترموستات خراب است ؟
تشخیص قطعی ترموستات توسط مکانیک انجام میشود که در این مورد میتوانید از خدمات مکانیک سیار استفاده کنید اما اگر دنبال علت جوش آوردن ماشین هستید و به ترموستات شک میکنید نگاهی به لوله پلاستیک و انعطاف پذیر پست ترموستات کنید . اگر لوله کمی متورم شده باشد باید به فکر تعویض ترموستات باشید
تعمیر ایسیو در محل
نشتی آب در محفظه موتور
خطرناک ترین و در عین حال پر هزینه ترین دلیل جوش آوردن خودرو است . ترک خوردن سیلندر باعث میشود ماشین آب کم کند و چون محفظه موتور داغ است به محض نشتی آب بخار میشود و متوجه آن نخواهید شد . اگر همه سیستم کنترل دمای ماشین شما سالم است و همچنان ماشین آب کم میکند و جوش می آورد یه کارشناسی اساسی از مکانیک سیار وحید بگیرید .
عمل نکردن رله فن و موتور فن خنک کننده
یکی دیگر از مهمترین علت جوش آوردن ماشین که خود راننده میتواند آن را تشخیص دهد سیستم فن یا فن های خنک کننده است . ساختار بسیار ساده ای دارد و نیاز به توضیحات زیادی نیست . وقتی دمای اب به حد نساب برسد سنسور دمای ماشین به کامپیوتر ارسال میکند و گزار دمای بالای آب را میدهد . سیستم کنترل دما دینام فن را روشن میکند و با کار کردن فن ها دما به حالت عادی بازمیگردد . رله فن ها وظیفه استارت فن ( یا فن ها در خودروهایی که بیشتر از یک فن دارند ) را دارد که با هر بار کم و زیاد شدن دما عملکرد فن ها را کنترل میکند . گاها به دلیل جرم گرفتن و یا دلایل دیگر رله فن کار نمیکند فن ها اغلب در مرحله روشن شدن عمل نمیکنند . از طرفی هم ممکن است دینام فن کار نکند که در این حالت کاری از رله و فن ها برنمی آید . راننده به راحتی میتواند با نگاه به آمپر و عمل کردن فن ها مشکل را بررسی کند .
کم بودن آب رادیاتور
تحت هر شرایطی در مدت زمان کوتاه یا بلند مدت آب رادیاتور کم میشود . اگر مشکل در سیستم آبرسانی ماشین وجود داشته باشد کم آب میتواند علت جوش آوردن ماشین باشد و این کم کردن آب ممکن است به یک ساعت هم نرسد . و در حالت عادی نیز ممکن است ماه ها خبری از کم شدن آب رادیاتور نشود . اما بهر حال آب رادیاتور اگر کم باشد :
- رادیاتور هوا میگیرد
- و به جای ارسال آب به محفظه موتور هوا انتقال پیدا میکند
- و محفظه موتور سریعا عدد دما را به سنسور و در نهایت به آمپر دما میرساند و متوجه بالا رفتن دما و جوش آوردن ماشین خواهید شد
نشتی آب رادیاتور
در گذشته جنس رادیاتور ماشین از مس بود . متریال مس مقاومت بسیار خوبی در برابر تغییرات دمای داشت و حتی با یه جوشکاری ساده قابل جوشکاری و رفع نشتی بود . اما مشکلی که در رادیاتورهای مسی بود هزینه بالای تولید و تاخیر در داغ شدن رادیاتور و آب جاری مطرح بود که در نهایت منجر به ایده رادیاتورهای آلومینیومی شد . از رایج ترین علت جوش آوردن ماشین سوراخ شدن رادیاتور ماشین میباشد . نشتی در رادیاتور به راحتی موجب کم شدن آب و بالا رفتن دمای ماشین میشود . جوش آوردن ماشین با این علت به راحتی قابل تشخیص میباشد و با پارک کردن آن در یک مکان مشخص برای مدت زمان کوتاهی میتوان تشخیص داد که رادیاتور سوراخ است یا خیر . این علت جوش آوردن ماشین در برخی مواقع قاب ترمیم و لاک گرفتن و در نهایت با تعویض رایاتور حل میشود .
استفاده نکردن از آب رادیاتور و ضد یخ
در بهترین حالت سیستم کنترل دمای ماشین شما ، باید حتما از آب رادیاتور و ضد یخ استفاده کنید . آب موجود در رادیاتور شما اگر خالی از ضد جوش ها باشد فشار زیادی به رادیاتور و مجاری آب وارد میکند و در نهایت به هر طریقی تلاش به بخار شدن و نشتی میکند . ازین رو این علت جوش آوردن ماشین شما گزینه ایست که بیشتر به پیشگیری های درست مربوط میشود تا علائم ظاهری .
خرا بودن واتر پمپ ماشین
دیگر علت جوش آوردن ماشین مربوط به سیتسم آبرسانی است . واتر پمپ اگر خراب شود در کمتر از یک ساعت رانندگی متوجه اختلال دمای ماشین خواهید شد . آب خنک کننده موتور ماشین شما باید همیشه در حال چرخش باشد و واتر پمپ اگر خراب شود باید هر لحظه منتظر جوش آوردن خودرو خود باشید .
گرفتگی جریان آب ماشین
در بالا به استفاده از آب رادیاتور کردیم که بد نیست تاثیر آن را بدانید . آب رادیاتور خالی از املاح آهن ، منیزیم ، نمک و…… میباشد . همین املاح در مدت زمان نامشخصی موجب رسوب و گرفتن مسیر جریان آب مخصوصا در اتصالاتی چون ترموستات و…. میشود . با گرفتن جریان آب دیگر نیازی نیست دنبال علت جوش آوردن ماشین باشید چرا که مشخص نیست در کجای مجاری رادیاتور و لوله ها آب گرفته است . بدین جهت این مورد نیز به پیشگیریهای لازم برمیگردد .
نقص فنی در فشنگی آب
فشنگی آب وظیفه کنترل دمای محفظه موتور را دارد این فشنگی که اغلب کله سبز و کله سیاه میباشد در برخی موتورها مثل موتور پژو پشت موتور و در برخی موتورها روی موتور نصب میشود . خروجی سنسور فشنگی اغلب از متریال برنز تولید میشود و به مرور زمان رسوب میگیرد . با عمل نکردن درست فشنگی آب سیگنال اشتباه و بد موقع به سیستم کنترل ارسال میشود و از علائم خرابی آن میتوان به بالا و پایین آمدن نا منظم آمپر دمای آب اشاره داشت . این علت جوش آوردن ماشین نیز نیاز به بررسی توسط باتری ساز یا مکانیک سیار ما دارد . بنابراین قبل از هر کاری یک مشاوره رایگان از مکانیک سیار وحید داشته باشید
تعویض باتری ماشین در محل
چکار کنیم ماشین جوش نیاره ؟
این سوالیست که خیلی از کاربران از مکانیک سیار ما میپرسند . چکار میشود کرد که خودرو جوش نیاورد ؟!! جوش آورد ماشین امری طبیعی است که به دلایل بالا میتواند رخ دهد ( مخصوصا در خودروهایی که بیشتر از ۵ سال کار کرده اند )به شرطی که خطراتی مثل واشر زدن سرسیلندر ، نقص فنی در موتور و از دست دادن سلامت قطعاتی مثل رادیاتور ، لوله کشی ها و رله فن و سنسورها در میان نباشد . در حالت کلی برخی نکات هستند که با رعایت آنها میتوان از آسیب های جدی و خسارات احتمالی جلوگیری کرد . مکانیک سیار وحید به شما توصیه میکند اگر میخواهید ماشین مدام جوش نیاورد و خطر جوش آوردن خودرو را به حد اقل برسانید :
۱. هر سال ترموستات را عوض کنید
کار نکردن به موقع ترموستات خود علت جوش آوردن ماشین میباشد . ترموستات در دمای مشخصی (۷۵ یا ۸۳) باز میشود و فشار پشت ترموستات را به محفظه موتور منتقل میکند و آب را به گردش درمیاورد تا دمای موتور کنترل شود . زمانی هم که دمای موتور تا حد نساب کاهش یافت دوباره بسته میشود . این سیکل کاری ترموستات طبیعتا تا یک سال درست کار میکند . بعد از گذشت یک سال رایج است که ترموستات را عوض کنید . (اگر برای تابستان و زمستان ترموستات ۷۵ را با ۸۳ عوض میکنید میتوانید ترموستات را موقع باز کردن گریس کاری کنید که با این کار شما در واقع هر ترموستات شما یک سال عمر مفید خواهد داشت . )
از کجا متوجه شویم ترموستات خراب است ؟
۲. رله فن ها را اواسط بهار چک کنید
همانطور که اشاره شد یکی از علت های اصلی جوش آوردن خودرو عمل نکردن درست رله فن هاست . معمولا در بیشتر شهرهای ایران اواخر اردیبهشت ماه هوا گرم میشود و کار رله فن ها بیشتر میشود . ازین رو یک بار رله فن ها را چک کنید و اگر سوکت فن ها با زنگ زدگی همراه بود آن را عوض کنید ( رله فن ها قطعه ارزان قیمتی هستند . )
۳. سنسور دمای خودرو را چک کنید
در خودروهای سایپا سنسور دما جلو موتور در موتورهای ایران خودرو پشت موتور قرار دارد . برای استعلام دقیق جای سنسور دمای موتور در سایر خودروها با مکانیک سیار وحید تماس بگیرید . یکی از علت های مهم جوش آوردن ماشین عمل نکردن سنسور دمای آب است . در واقع کل کار رله فن ها و ترمستات و سیتسم خنک کننده ماشین با ارسال سیگنال سنسور دمای آب پیش میرود . شما هر سال یک بار سنسور دما که به اصلاح به آن فشنگی کله سبز یا کله سیاه یا کله آبی میگویند را عوض کنید . این فشنگی حسگری دارد از متریال فسفر برنز که به مرور جرم میگیرد و درست عمل نمیکند .