مقاله های خودرو

علائم خرابی شیر ocv

علائم خرابی شیر ocv

علایم خرابی شیر ocv

هر کدام از قطعات خودرو با نحوه عملکرد صحیح خود موجب به حرکت درآوردن خودرو و درست کار کردن آن می شوند در صورتی که یکی از قطعات به درستی عمل نکند در عملکرد صحیح ماشین نیز مشکل به وجود می آورد یکی از مهم ترین قطعات خودرو شیر کنترل روغن ocv است این قطعه مربوط به سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ بوده و مهم ترین وظیفه آن انتقال روغن به cvt می باشد در تعدادی موتور ها سیستم متغیر پیوسته سوپاپ بر روی میل بادامک هوا , و دود نصب شده است عملکرد cvvt هنگام باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و نیز خروجی نسبت به بار و دور موتور متغیر می شود این سیستم با فشار روغن کار می کند اگر شیر ovc خراب شود با خود علایمی را به همراه خواهد داشت در ادامه به علایم خرابی شیر ovc می پردازیم . همراه مکانیک سیار وحید باشید با  :

  • محل قرار گیری شیر
  • علایم خرابی شیر ovc
  • مزایای استفاده از شیر ovc
  • جنس شیر ovc چیست ؟
  • تست شیر ovc

شماره امداد باتری در تهران

محل قرار گیری شیر ovc

قبل از اینکه به علایم خرابی شیرovc بپردازیم نسبت به عملکرد و محل قرار گیری آن اشاره ای می کنیم شیر کنترل روغنocv در قسمت سر سیلندر نصب شده و پس از نصب اقدام به تزریق روغن موتور به درون cvvt می کند این سیستم با فشار روغن کاری کرده و توسط شیر کنترل ovc کنترل می شود و نیز شیر ovc هم به کمک واحد کنترل الکترونیکی Ecm کنترل می شود .

علایم خرابی شیر ovc

در صورت معیوب بودن این شیر خودرو علایم خرابی شیرovc را به صورت کاهش قدرت قسمتی از موتور , افزایش مصرف سوخت , افزایش آلایندگی , افزایش دمای اگزوز و سوختن کاتالیزر و یا روشن شدن چراغ چک نشان می دهد بر روی این قطعه کیفیت و مرغوب بودن روغن موتور بسیار تأثیر گذار است .

مزایای استفاده از شیر ovc

مزایا و اهمیت استفاده از شیر ovc شامل مواردی از جمله تغییر کردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی ؛ راندمانی بهتر در تمام نقاط کاری موتور ؛ در دوره های مختلف موجب بالا نگهداشتن گشتاور ؛ کاهش میزان مصرف سوخت و نیز موجب کاهش میزان آلودگی هوا می گردد .

تعویض روغنی سیار در تهران

جنس شیر ovc چیست ؟

شکل پره ای هسته درون cvvt به طور کلی ۸ محفظه را به وجود می آورد که چهار تای این محفظه برای تغییر وضعیت پره ها به حالت اوانس مورد استفاده قرار میگیرد ۴ پره دیگر نیز برای ریتارد کردن وضعیت پره ها استفاده می شود روغنی که برای ریتارد کردن تایمینگ سوپاپ ها مورد استفاده قرار میگیرد از دو سوراخ درون میل سوپاپ تأمین می گردد آبند پره ها از جنس تفلون بوده و به منظور آببندی محفظه ها آوانس و ریتارد از هم ضروری می باشند .

تست شیر ovc

در صورت مشاهده علایم خرابی شیر ovc ماشین برای مطمئن شدن و نیز یکی از راه های تشخیص خرابی این قطعه تست توسط دستگاه دیاگ می باشد . به طور کلی دستگاه های دیاگ اطلاعاتی را از کامپیوتر خودرو استخراج می کند و پس از آنالیز کردن کدهای خطا می توان به ایراد ماشین پی برد .

علائم خرابی کمک فنر ماشین

64 نظر در “علائم خرابی شیر ocv

  1. حسن گفت:

    بد کارکردن موتور در دور آرام(سلو)
    ایجاد کمی صدا در ماینیفولد سرد
    برگشت یا بای پس بنزین به سمت ماینیفولد سرد یا دریچه گاز

  2. ناشناس گفت:

    سلام.بنده یک ماشین ای اف سون دارم که موقعه روشن کردن ماشین که ماشین سرد هست دوسه ثانیه صداری قور قور میاد زودم قطع میشه.در ضمن موقع که موتور گرم اه موقع استارت ای صدا نمیاد.لطفا اگه میشه راهنمایم کنید .با تشکر

    1. ناشناس گفت:

      سلام دندهcvt رو عوض کن

    2. ناشناس گفت:

      از چرخ دنده سی وی تی ماشینت اول موتور بقل تسمه تایم میخوره

    3. ناشناس گفت:

      حتما چندتا قورباقه رفتن داخل موتور

    4. آرش گفت:

      حتما چندتا قورباقه رفتن داخل موتور

    5. امید گفت:

      منم همین مشکل رو دارم اول صبح ماشین زور میزنه بعد دیگه درست میشه، نمی‌دونم مشکل از کجاست

    6. ناشناس گفت:

      طبیعیه. تا روغن میاد برسه به بالا صدا میکنه.

  3. قربانخانی گفت:

    سلام هرروزصبح ماشینم را روشن میکنم با یک نیش استارت روشن میشوددرجا خیلی خوب کار میکند زمانی که حرکت میکنم میخوام از دنده یک به دومیرم دوسه بار خاموش میشه بعدش دیگه خوب میشه واصلا خاموش نمی شه علت ان چیست

    1. فرشید گفت:

      سلام و خداقوت من ماشینم سمند EF7مدل ۹۳است الان دوماهی است که از قسمت دنده cvvtصدا میاد صدای لق لق بردم دنده رو عوض کردم اما صدا قطع نشد وصدا زمانی که سرده بیشتره اما وقتی موتور گرمه صداش کمتر میشه تا چند وقت پیش فقط صدای سوزن انژکتور می اومد نظرتان برام خیلی مهمه دارم از دست این صدا دیوانه می شوم

      1. وحید گفت:

        روغن بهران سوپر رانا پلاس
        ۵w۳۰
        بریزید

        1. محمدحسن گفت:

          سلام منم همینطور صدا میآمد.بعد فهمیدم از سربست.استارت هست. که جای یکی از پیچ ها شکسته بود…حالا الحمدالله درست درست شد..

      2. ناشناس گفت:

        سوپاپ یکطرفه بین سیلندروسر سیلندر را عوض کن

      3. رسول گفت:

        سلام دنده در بد بسته شوده همان دنده CvvT را باز کند و دوباره ببندن درست نصب کردن خیلی مهم هست برای من پیش امده با این کار حل شود

    2. وحید گفت:

      بفرمایید ماشین چیه

      1. Farhad گفت:

        ef7 من در سربالایی یهو ماشین کم میاره و ۸۰ تا به زور میره، و چراغ چک روشن میشه بعد از چند دقیقه خاموش میشه چراغ چک، وخطای ناک سنسور میده، نظرتون چیه؟

        1. ناشناس گفت:

          تایم میل سوپاپ وا میل لنگ رو چک کنید

        2. ناشناس گفت:

          کم اوردن ماشین ممکنه از کویل باشه چک کنید

      2. مسعود سویزی گفت:

        ماشین من نود وچهار دنا هست وقتی که ماشین گرم میشه صدای تق تق سوپاپ میاد ولی سرد که هست صدا نداره داغ که هست صدای استکانی انگار هست که تق تق میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. ناشناس گفت:

          منم همین مشکل و داشتم البته به جز این مشکل روغن هم کم میکرد که مشکل کم کردن روغن از سایکلون بود و اون صدایی که موقع گرم شدن میداد هم جفت میل سوپاپ ها عوض کردم درست شد

      3. ناشناس گفت:

        سلام سراتو سایپا دارم تو دور موتور ۳تا ۴انگاری صدای یاتاقان میاد از سر سیلندر صدای چی میتونه باشه؟

    3. رهام گفت:

      سلام وقت بخیر
      لطفا با من تماس بگیرید بنده هم همین مشکل رو دارم

    4. رهام گفت:

      ۰۹۱۵۹۲۹۵۵۶۰

  4. جواد گفت:

    سلام و عرض ادب. بنده یکسال هست سورن پلاس تحویل گرفتم. متاسفانه توی یکسال ۴۰هزارتا راه رفتم و گارانتی تمام شد. چند روزه که صبح وقتی استارت میزنم تک استارت روشن میشه ولی به محض اینکه دور موتور میاد زیر ۱۰ حرکت میکنم ماشین خاموش میشه و چراغ چک روشن میشه. بعدش استارت میزنم ماشین روشن میشه و دور موتور بیشتز از ۳هزار نمیاد یا سرعت بیشتز از ۴۰ تا نمیره. ولی وقتی صبح ماشین رو روشن میکنم ۵ دقیقه درجا کار میکنه این اتفاق نمیوفته. دستگاه زدم خطای موقت سنسور میل بادامکی رو میده. سنسور رو عوض کردم حتی سنسور دور موتور رو ولی دوباره امروز روشن شد. راهنمایی بفرمایین چیکار کنم. لطفا 🙏🙏

    1. وحید گفت:

      مجدد دستگاه بزنید
      اگر همون ایراد نشون داد
      سیم کشی و ایسیو تست شود

    2. Milad گفت:

      سلام
      من یه سمندef7 مدل ۹۴ دارم صبح که روشن میکنم یه صدا میاد انگار روغن به بالا نمیاد اما بعد از چن ثانیه قطع میشه روغنم زیاد کم میکنه ن دود میکنه نه نشتی نداره ممنون میشم کمکم بکنید

      1. کورش چرخی گفت:

        در مورد سمند با موتور ملی این طبیعیه ، چون تا روغن توسط اویل پمپ به قطعات سرسیلندر برسه چند ثانیه طول میکشه و در این مدت صدای زیادی از سرسیلندر شنیده میشه و بعددقطع میشه ، فقط مراقب باشید در این چند ثانیه گاز به ماشین ندید و اجازه بدید به میل سوپاپ و بقیه قطعات روغن برسه ، بعد حرکت کنید .

        1. وحید کیانی گفت:

          طبیعی نیست

      2. وحید کیانی گفت:

        اگ روغن کم میکنه
        رینگ گشاد کرده

      3. ناشناس گفت:

        بزرگترین مشکل موتور های ef7 سمند صبح موقع استارت زدن صدا تق تق به مدت چند ثانیه میده این هست که چرخ دنده cvvt که قیمتش حدود ۳ میلیون هست عوض کن درست میشه و صدای اول صبح روشن کردن قطع میشه.واسه منم این مشکل داشت درست شد

      4. منصور گفت:

        سایکلون خرابه عوض کن دیگه روغن کم نمیکنه

    3. مهدی مظلوم گفت:

      سلام
      وقت بخیر
      مشکلتون رو تونستید حل کنید؟

  5. حسن گفت:

    سلام لیفان x60 دارم سر صبح که استارت میزنم چند ثانیه صدا یاتاق میده و قطع میشه . چند ساعت بعد روشن کردن صدا نداره .انگار روغنش کامل برمی‌گرده داخل کارتن و صدا یاتاقان صبح زیاده .
    می‌تونه از دنده vvt یاcvtباشه؟؟؟

    1. امید گفت:

      منم همین مشکل رو دارم اول صبح ماشین زور میزنه بعد دیگه درست میشه، نمی‌دونم مشکل از کجا

    2. ناشناس گفت:

      منم ایکس۶۰دارم و همین مشکل رو دارم ممنون میشم کسی راهنماییم کنه

      1. ناشناس گفت:

        بزرگترین مشکل موتور هایی که cvvt دارند که اول صبح موقع استارت زدن صدا تق تق به مدت چند ثانیه میده این هست که چرخ دنده cvvt که قیمتش حدود ۳ میلیون هست عوض کن درست میشه و صدای اول صبح روشن کردن قطع میشه.واسه منم این مشکل داشت درست شد

      2. لیفان گفت:

        سلام همه لیفان ها بدلیل بنزین معمولی و دوده روی شمع و سنسور اکسیژن و کاتالیزور تا ۱۰ ثانیه تک کار میکنه بعد خوب میشه بنزین سوپر دوتا باک بزنی خوب میشه.

    3. محمد گفت:

      سلام . در صورت داشتن سوپاپ یکطرفه روغن ، سوپاپ یکطرفه بین سیلندر و سر سیلندر رو چک بفرمایید نمیدونم لیفان هم این سوپاپ رو داره یا نه .

    4. وحید کیانی گفت:

      از روغن بهران سوپر رانا۵w۳۰ پلاس
      استفاده کنید
      خوب میشه

    5. ناشناس گفت:

      بزرگترین مشکل موتور های ef7 سمند یا دنا که اول صبح موقع استارت زدن صدا تق تق به مدت چند ثانیه میده این هست که چرخ دنده cvvt که قیمتش حدود ۳ میلیون هست عوض کن درست میشه و صدای اول صبح روشن کردن قطع میشه.واسه منم این مشکل داشت درست شد

  6. حامد گفت:

    سلام ماشین منم دنا مدل ۹۶ هست چند روزه تو دور پایین دل یا ریپ میزنه، بردم دیاگ گفته سنسور میل بادامک هست،نمیدونم تعویض کنم درست میشه یا نه؟ تو سرعت مشکلی نداره راحت حرکت میکنه اما سرعت کم میکنی دنده ۲ یا یک شروع میکنه دل زدن تا مرحله خاموشی میره؟

    1. ناشناس گفت:

      سلام منم الان همین مشکل و دارم دنا مدل ۹۶ دنده یک‌و‌دل دل میزنه. گاز میدم خوب میشه بردم میگه سنسور سی وی بی دی. همچین اسمی. برا دور پایین باید عوض شه

    2. وحید کیانی گفت:

      اول شمع و کویل بازدید کنید

  7. مهدی گفت:

    سلام جیلی gc6اکسلنت دارم . بردم تعویض روغن از همون موقع دیگه ماشین روشن نشد یعنی روشن میشه به محض اینکه پا از رو گاز برداشته میشه دور موتور میوفته و خاموش میشه مکانیک میگه از سنسور ocvممکنه باشه ؟؟!شما میتونید راهنمایی کنید دیاگ هم زده هیچ ارری نامیده ؟!

    1. وحید کیانی گفت:

      ایسیو باید فلش کنید

    2. بهزاد گفت:

      سلام لیفان ۶۲۰ ۱۸۰۰ دارم صبح وقتی ماشین سرده استارت میزنم ماشین روشن میشه بعد چند ثانیه دور موتور یواش یواش میاد بین ۰ و ۱ و ماشین دل میزنه انگار میخواد خاموش بشه بعضی اوقات خاموش ولی اکثر اوقات بعد این ریپ زدن که چند ثانیه طول می‌کشه دور موتور میاد بالا و درست میشه خواستم بپرسم مشکل از چیه؟ با تشکر

    3. بهزاد گفت:

      البته اینم بگم دستگاه هم چند بار زدم همه میگن همه پارامترها درسته و مشکلی نشون نمیده

  8. ناشناس گفت:

    منم ایکس۶۰دارم و همین مشکل رو دارم ممنون میشم کسی راهنماییم کنه

  9. ممنون از مقاله خوبتون

    1. adminvahid گفت:

      ارادتمند شما

  10. رضایی گفت:

    سلام سمند ای آف سون مدل ۸۹ دارم تازه تعمیر اساسی کردم صبح یا هروقت که ماشین سرده روشنی میکنم روغن دیر میاد بالا تا جاییکه سر و صدا در سیلندر بلند میشه و همزمان باخاموش شدن چراغ روغن صدا قطع میشه تا الان هم تعمیر کارم دو سه مرتبه سرسیلندر باز کرده اما نتوانسته عیبش بگیره ضمناا روغن واب هم کم میکند ولی وقتی گرم میشه همزمان با استارت چراغ روغن خاموش میشه ولی عیب های دیگرش مثل روغن سوزی با کم کردن پابرجاست الان نزدیک ۱۰ ماه حیرانم کرده آیا کسی میتونم کمکم کنه ممنون میشم رضایی ازکرمانم

    1. وحید کیانی گفت:

      اویل پمپ خرابه
      کانال روغن هم جِرم گرفته

    2. ناشناس گفت:

      اویل پمپ رو عوض کن.چون وظیفه اویل پمپ هست که روغن را وارد مدار گردش بکنه

  11. ناشناس گفت:

    سلام .
    سمند موتور ملی مدل ۹۴ دارم . حدود یک ماهه از داخل موتور وقتی دور تا ۲۳۰۰ درجا زیاد میکنم صدای قر قر میاد. تو مسیر هم وقتی با دنده ۳ یا ۴ بالای ۹۰ تا میرم یه صدایی مشابه میاد ولی ریز تره (البته از تو اتاق) و زمانی که پا از رو گاز برمیدارم صدا قطع میشه . صدا مثل صدای یاتاقانه ولی تو این مدت اگه یاتاقان بود موتور قفل کرده بود.
    شیر ovt رو تعویض کردم . شمع تعویض کردم . انژکتور شستم . تسمه تایم عوض کردم . کویلا همه سالمه .
    یه مکانیک گفت شلاق پیستونه. یکی گفت به خاطر اویل پمپه . یکی گفت ریمپ کن درست میشه و صدای ناکه . و یکی گفت واشر سر سیلندر سوخته و صدای فرار دود به خونه ۲ و ۳ است . البته که وقتی کویل دو یا سه رو قطع میکنیم صدا هم قطع میشه . حدود ۷۰ هزار کیلومتر پیش هم تعمییر اساسی کردم .
    دوستان اگه کسی تجربه ای داره راهنمایی کنید .
    ممنون

  12. علی گفت:

    سلام .
    سمند موتور ملی مدل ۹۴ دارم . حدود یک ماهه از داخل موتور وقتی دور تا ۲۳۰۰ درجا زیاد میکنم صدای قر قر میاد. تو مسیر هم وقتی با دنده ۳ یا ۴ بالای ۹۰ تا میرم یه صدایی مشابه میاد ولی ریز تره (البته از تو اتاق) و زمانی که پا از رو گاز برمیدارم صدا قطع میشه . صدا مثل صدای یاتاقانه ولی تو این مدت اگه یاتاقان بود موتور قفل کرده بود.
    شیر ovt رو تعویض کردم . شمع تعویض کردم . انژکتور شستم . تسمه تایم عوض کردم . کویلا همه سالمه .
    یه مکانیک گفت شلاق پیستونه. یکی گفت به خاطر اویل پمپه . یکی گفت ریمپ کن درست میشه و صدای ناکه . و یکی گفت واشر سر سیلندر سوخته و صدای فرار دود به خونه ۲ و ۳ است . البته که وقتی کویل دو یا سه رو قطع میکنیم صدا هم قطع میشه . حدود ۷۰ هزار کیلومتر پیش هم تعمییر اساسی کردم .
    دوستان اگه کسی تجربه ای داره راهنمایی کنید .
    ممنون

    1. داود گفت:

      سلام داداش،این صدا ک میگی احتمالا خود دنده سی وی وی تی هست و نه شیرش،صدای اتاقم میتونه اصلا ربطی ب اجزا موتور نداشته باشه و مثلا مشعلی پلوست باشه ک باید چک کنی جلو بندیتو

    2. ناشناس گفت:

      هم میتونه از دنده cvvt باشه یا هم میتونه از تسمه دینام باشه.حتما اول برو تسمه دینام را نگاه کن بعضی از جاهای تسمه دینام تیکه تیکه نشده باشه.چون واسه من دو بار این مشکل داشتم که پا را روی گاز میزاشتم صدا میداد.واسه من هم تسمه دینام بود و هم چرخ دنده cvvt بود که قیمتش حدود ۳ میلیون تومان هست.دیاگ بزن و اگر خطا از عدم جرقه سیلندر میداد میتونه از کویل یا ocv سوپاپ شیربرقی باشه.

    3. جهان گفت:

      سلام.ماشینت یا واشر نیم سوز شده.یا موقع تعمیر شىلنک رفت وبرگشت اب بخاری جابه جا زدن

    4. ناشناس گفت:

      صدای شاتون و پیستونه چک کن پیش یه حرفه ایی

  13. عبدالرحیم گفت:

    با سلام و عرض ادب
    ماشین دنا مدل ۹۶ الان چند ماهی هست وقتی ماشین کاملا سرد هست وقتی ماشین رو روشن می کنم شروع به لرزیدن و بد کار کردن میکنه تا وقتی که دور موتور پایین بیاد اگه توی این یکی دو دقیقه چراغ چک روشن نشد همه چیز خوب میشه و تا وقتی که ماشین مقدار کمی هم گرم باشه هیچ مشکلی نیست ولی خیلی مواقع قبل از اینکه دور موتور پایین بیاد چراغ چک روشن خاموش میشه و ماشین شروع به سه کار کردن می کنه که باید ماشین رو خاموش و دوباره روشن کرد
    تعمیرگاه‌های شهر ما دسته سیم کویل سوزن انژکتور ها شمع و سر شمع ها مهره آب ها و برق کویل ها رو برسی کردند که هنوز درست نشده توی دیاگ هم خطای عدم احتراق موقت سیلندرها رو می زنه البته بیشتر دو و سه

    تشکر

    1. ناشناس گفت:

      سلام.شما دو مشکل دارید.اول برو سوپاپ شیر برقی یا همون ocv را عوض کن قیمتش حدود ۱ میلیون هست که روی سرسیلندر جا میخوره اندازه یک انگشت انسان هست و سپس برو حتما ۴ تا کویل های خودت را هر ۴ تا را با هم عوض کن قیمتش حدود ۲۶۰۰۰۰۰ تومان هست و درست میشه ماشینت.واسه من این مشکل پیش اومد که حدود ۴ ماه درگیر بودم.منم تمام راه ها را رفتم.واسه منم عدم احتراق میزد.حتما این دو مورد را انجام بده یادت نره.

    2. ناشناس گفت:

      ماشین مشکل برق دزدی داره وایر و شمع چک شود

  14. رضا گفت:

    سلام
    مقاومت(اهم) شیرocv چقدر باید باشد؟

  15. علیرضا روزی طلب گفت:

    درود
    خدا قوت

    من یک سراتوی سایپایی ۲۰۰۰ دارم و حدود یک سال میشه وقتی موتور سرد هست و روشن میکنم حدود یکی دو دقیقه صدای تق تق میده و وقتی موتور گرم میشه صدا قطع میشه
    از همون روز اول تا حال که ۱۱۵۰۰۰ کیلومتر هست هر ۵۰۰۰ تا روغن و فیلترها رو عوض کردم (مگنتیک . لوبرکس و حال آی سین) . چند مکانیک فرمودند که صدا از دنده VVT هست . دنده VVT رو عوض کردم اما همچنان صدا وجود داره
    مکانیک که برای تعویض دنده VVT اقدام کرد از تمیزی موتور شگفت زده شد و مانند یک موتور صفر بود (بدون هیچ گونه جرمی در موتور و حتی در صافی Oil Pump).
    تشخیص این صدا و برطرف سازی اون برای من معضل شده . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *