مقاله های خودرو

علت ناک زدن موتور چیست ؟

علت ناک زدن موتور

علت ناک زدن موتور چیست ؟

یکی از سوالات رایج کاربران این است که علت ناک زدن موتور چیست ؟  ما در اینجا به توضیحات کاملی از مشکل ناک زدن موتور از علت وجود این واکنش گرفته تا مشاوره های مکانیک سیار وید مبنی بر نگهداری  و مراقبت از موتور خودرو خواهیم پرداخت اما آنچه که در اینجا اهمیت بیشتری دارد این است که مکانیک سیار وحید قرار است به صورت آنلاین جوابگوی شما باشد . پس بدون تردید اگر مطلب یا سوالی در خصوص ناک و مشکلات فنی موتور دارید در انتهای همین برگه کامنت خود را درج کنید تا مکانیک سیار وحید به آن بپردازد  و پاسخگوی سریع شما باشد . همراه ما باشید  در ادامه با علت ناک زدن موتور خودرو

رزرو مکانیک سیار در تهران

دلیل ناک زدن موتور چیست   ؟

چرا موتور ناک میزند  ؟ مکانیک سیار میگوید :  معمولا ناک موتور  در مواقعی رخ میدهد  که  خود شمع نیز در فاز جرقه زدن است .  به این ترتیب دو احتراق با هم در داخل محفظه احتراق ایجاد می شوند و با یکدیگر تداخل میکنند، با رخ دادن همزمان دو جرقه صدای انفجار به حدیست که از بیرون به شکل یک احتراق غیر طبیعی و مشکوک به گوش میرسد و   به حدی این صدای احتراق داخلی بالاست  که شاید در حین شنیدن خودرو را متوقف کنید  . مکانیک سیار میگوید عمده دلیل ناک زدن موتور ۴ گزینه است که عبارتند از

  1. سوخت دارای درجه اُکتان پایین است
  2. یاتاقان‌ها فرسوده شده‌اند
  3. رسوب کربن بر روی دیواره‌های سیلندر انباشته می‌شود
  4. از شمع مناسب استفاده نشده و دهانه یا گَپ شمع تنظیم نیست

تعمیر ایسیو در محل با بهترین قیمت

ناک چیست ؟

دمای موتور به دلیل واکنش احتراق داخلی بالا میرود و بدین دلیل است که سیتسم تنظیم کننده دما در خودروهای تعبیه میشود  و با گردش آب در محفظه کنترل دما ایجاد میشود . اما گاها به دلایلی که در بالا اشاره کردیم دمای موتور از حد مجاز بالاتر میرود و موجب میشود که  سوخت و هوای وارد شده به سیلندر زودتر از زمانی که باید احتراق ایجاد میکند  از این رو واکنشی به نام ناک زدن موتور ایجاد میشود  و ممکن است هزینه های سنگینی به جا بگذارد

علائم ناک زدن موتور چیست  ؟

رایج ترین نشانه ای از موتور که میتواند دلیل بر ناک زدن موتور باشد صدای غیر طبیعی است که به شکل انفجار شنیده میشود . اما تشخیص ناک کار آسانی نیست و باید توسط مکانیک بازرسی شود .  مکانیک سیار میگوید عمده نشانه هایی  که در بازرسی ماشین مبنی بر تشخیص ناک دیده میشود عبارتند از :

  • مشاهده خط و  خش های بزرگ در بدنه سیلندر خودرو
  • شکستن یا آسیب جدید به سرسیلندر که ممن است تنها با تعویض سرسیلندر مشکل حل شود
  • از بین رفتن کلی رینگ پیستون در ناک زدن موتور به صورت حاد
  • از بین رفتن سوپاپ خروجی دود سیلندر
  • ایجاد نشتی دود و گاز از واشر ها
  • مخدوش شدن شمع خودرو و لعاب سرامیکی شمع که از دمای بالا  رخ میدهد

6 نظر در “علت ناک زدن موتور چیست ؟

  1. یونس گفت:

    سلام ماشین من پژو ۴۰۵مدل۸۹ایسیو بوش هست مدتی هست که شتاب ماشینم گرفته شده بخصوص هرچی دستگاه زدم رو پس انداز یکهو می‌گرفت یا ول میکرد ولی گرفته بود رو دس اندازا ول میکرد دوباره می‌گرفت تمام وسایلاشو عوض کردم حتی سیم کشی سنسورها خوب نشد حتی رفتم دیسک صحفه .بوش .رینگ پستان یاتاقان عوض کردم زانتیایی انداختم بازم همون گیر رو داره دریچه مانیفولد شمع کج گذاشتم بازم همون گیرو داشت تا یه روز بردم دستگاه زدم سنسور ناک خطا داشت پاک کرد ماشین سبک شد خوب شد دوتا دور میزدی یا دس اندازی دوباره می‌گرفت خودشو میبردی دستگاه دوباره ناک میاره عوضش کردم بازم همونطوره الان بردم پیش یکی بقول خودش مهندسه‌ خطارو از داخل ایسیو پاک کرده ولی ماشین تو اگزوز میزنم اوانسشو زیاد کرده فک کنم الان موندم چکار کنم

    1. وحید گفت:

      سلام.میل سوپاپ حتما از نظر گرد شدن بادامک ها چک کنید. و سنسور ناک تعویض کنید

  2. ناصر گفت:

    سلام خسته نباشید ماشین من ۲۰۶ تیپ ۵ هس صبح ها موقع روشن کردن تک کار میکنه بعد نیم ساعت ک خاموش میکنی ۱۰دیقه بعد روشن میکنی دروس میشه بعضی وقت هاهم سربالایی ها شروع ب تک کار کردن میکنه کلی هم لوارم عوض کردم سیم کشی کوئل شمع وایر ولی ایراد رفع نشد ممنون راهنمایی کنین

  3. وحید گفت:

    سلام وقت بخیر
    این ایراد اکثرا مربوط به خرابی تاپیت های سوپاپ است

  4. رضا گفت:

    سلام ماشینم اس ال ایکس تیوفایو مدل۹۰ بوش
    صبحا که ماشینو روشن میکنم دو تا استارت اول ماشین روشن میشه ولی حالت خفگی داره و خاموش میشه
    و اینکه سر گاز ماشینم خفه اس مخصوصا تو سربالایی شده گاها با دنده ۱ رفتم بالا جایی که میشد با ۲ یا ۳ رفت
    شمع وایر کوئل تعویض کردم شستشوی دریچه گاز انجام دادم تاثیری نداشت هر مکانیکی هم یه چیز میگه یکی میگه مپ سنسور یکی میگه دریچه گاز راهنمایی کنید بطفا

  5. ناشناس گفت:

    سلام پرشیا TU5 مدل بوش تعمیر کردم بعدازچند دقیقه تایپیت ها پر شد موتور ریپ میزنه پارامتر فشار منیفولدش بالا میاره لطفاً راهنمایی کنید متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *