روش صحیح آب بندی خودرو
اصطلاح آب بندی خودرو را بیشتر ما تا بحال شنیده ایم . خیلی از رانندگان بر این تصور هستند که خودروهای مدرن صفر کیلومتر نیازی به آب بندی ندارند . اما این تصور درستی نیست . شاید شما بر این اسا این طرز فکر را دارید که خودروهای مدرن دقت بینقصی در ساخت موتور داشته و تمرکز کردن روی آببندی ماشین صفر برای ۱۰۰۰ کیلومتر اول که در گذشته به آن اهمیت ویژه ای داده میشد کاری بیهوده است . کوییک سرویس همراه شماست تا در کنار خدمات سرویس دوره ای خودرو نگهداری دوره ای و مخصوصا روش صحیح آب بندی خودرو صفر را به شما عزیزان آموزش دهد . همراه ما باشید با خدمات فصلی خودرو مکانیک سیار
چرا باید به آب بندی خودرو صفر اهمیت دهیم ؟
عواملی در این مورد میتواند گزیده ای از تجربیات ما باشد عبارتند از :
- بالا بردن عمر قطعات خودرو مخصوصا قطعات موتور خودرو
- پیشگیری از هزینه های احتمالی که به دلیل برخی اشتباهات احتمالی کارخانه ای ممکن است به وجود بیاید
- پیشگیری از هزینه هایی که ممکن است به دلیل آشنا نبودن با خودرو جدید پیش بیاید
- و در نتیجه ایکه آب بندی خودرو صفر یک سری مواردی است که انجام دادنش هیچ هزینه ای برای شما ندارد
تنظیم موتور خودرو در محل
۵ نکته مهم در روش صحیح آب بندی خودرو
- چک کردن قطعات زیر کاپوت
- چک کردن نشتی ها
- طریقه رانندگی برای آب بندی موتور
- آب بندی خودرو با نکات مرتبط با مایعات
- طریقه رانندگی صحیح برای آب بندی سیستم ترمز
۱. چک کردن قطعات زیر کاپوت
قبل از اینکه با خودرو چرخی بزنید حتی قبل از اینکه استارت خودرو را بزنید توصیه ما به شما این است که کاپوت را بالا زده و خودرو ار چک کنید . چک کردن هیچ هزینه ای برای شما ندارد و متاسفانه با توجه به اینکه موارد زیادی از خودروسازان داخلی در خصوص برخی ریز نکات توجه نشده که رانندگان را درگیر هزینه های گزافی کرده است ما به شما توصیه میکنیم روش صحیح آب بندی خودرو صفر را در مرحله اول اینگونه انجام دهید :
- درب رادیاتور را چک کنید که شل نباشد
- آب رادیاتور را نیز یکبار خودتان چک کنید که به اندازه باشد
- اگر آب رادیاتور کم بود به آن مقداری ضد یخ اضافه کنید تا از بابت شد یخ نیز خیالمان راحت باشد
- وایرهای را نگاه کنید که باز نشده باشند
- والف های هواگیری را چک کنید که شل نشده و یا ترک نخورده و یا هرز نشده باشند
- جعبه فیوز را نگاه کنید و اگر فیوز یدک روی آن نبود تعدادی فیوز در خودرو با آمپرهای مختلف برای روز مبادا تهیه کنید
- لوله ورودی ترموستات و شیر تخلیه رادیاتور را نیز نگاه کنید که شل نشده و یا ترک نخورده باشند
- شلنگ روغن هیدورلیک را نگاه کنید که نشتی نداشته باشد
- وضعیت روغن موتور را با کشیدن فیلر روغن چک کنید و توجه کنید که از حد معمول کمتر نباشد
۲. چک کردن نشتی ها
با توجه به اینکه ممکن است همانطور که گفتیم به دلایلی برخی مونتاژها در کارخانه با مشکلاتی مواجه شده باشند روش صحیح آب بندی خودرو صفر را ما با وضعیت نشتی ها باید شروع کنیم . در نکته قبلی وضعیت نشتی های ممکن را توضیح دادیم اما شما بایستی حتما وضعیت محفظه روغن و احتمال نشتی روغن موتور را بررسی کنید برای اینکار بعد از انجام دادن موارد نکته اول :
- خودرو را در پارکینگ پارک کنید
- سپس یک پارچه سفید زیر قسمت جلویی خودرو پهن کنید
- به پارچه دسست نزنید تا فردا صبح
- سپس پارچه را بردارید و چک کنید که آیا هیچ گونه روغن یا مایعی دیگر نشت کرده است یا خیر
۳. رانندگی صحیح برای آب بندی موتور خودرو
چگونه موتور خودرو را آببند کنیم ؟
اگر توصیه ما را میخواهید تا ۳۰۰ کیلومتر اول به مسافرت برون شهری نروید . خب این دلایل خاص خود را دارد و چکیده آن این است که موتور تا مدتی باید دور موتورهای مختلف را تجربه کند تا دچار هیچ شوکی نشود و به خوبی دیواره های سیلندر آب بندی شود . کسانی که میخواهند حیلی دقیق روش صحیح آب بندی خودرو صفر را دنبال کنند مدتی باید این نکته را مد نظر قرار دهند و به مسافرت برون شهری نروند
( اگر چاره ای جز این کار نبود لا اقل به مدت دو ساعت چرخی داخل شهر بزنید تا چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر یا حد اقل ۷۰ کیلومتر داخل شهر شتاب های مختلف را با آن تجربه کنید )
۴. روش صحیح آب بندی خودرو صفر در مایعات خودرو
- نکته اول اینکه دفترچه راهنمای خودرو را نگاه کنید تا عدد کیلومتر زمان تعویض روغن را بدانید
- و بعد از ۱۰۰۰ کیلومتر سریعا روغن موتور را تعویض کنید ( به دلیل اطمینان بیشتر )
- آب بندی خودرو صفر نیاز به توجه شما برای در بحران قرار ندادن مایعات دارد
- از این رو حتما یک ۴ لیتری آب رایداتور و یا آب تصفیه همراه خود داشته باشید
- همچنین یک ۴ لیتری بنزین در خودرو بگذارید تا پمپ بنزین ماشین را در وضعیت آب بندی نشده تحت فشار نگذارید
- ( یکی از دلایل سوختن پپ بنزین ماشین همین نکته است که برخی رانندگان هنوز چیزی نگذشته چند بار بنزین را در وضعیت چراغ زرد قرار میدهند و پمپ بنزین چون آب بندی نشده است میسوزد )
- یک بطری روغن ترمز حتما زاپاس در خودرو داشته باشید
- همچنین یک ضد یخ نیز برای مواجه شدن با اولین سرما ( برای کشیانی که در فصل زمستان خودرو صفر خریده اند )
۵. آب بندی سیستم ترمز در روش صحیح آب بندی خودرو
تلاش کنید که در ۳ ماه اول رانندگی زیاد از ترمز های محکم استفاده نکنید و تا جایی که میتوانید در ۲۰ روز اول در ترافیک های حضور نداشته باشید تا خودرو شما آب بندی شود . یکی از مواردی که روش صحیح آب بندی خودرو را صدق میکند همین سیستم ترمز ها میباشد . دیسک های خودرو ممکن است در شوک های اولیه دچار مشکل شوند و سیستم جلوبندی را که هنوز آببن نشده اند با خود درگیر شوک کند . بدین دلیل تصور کنید که خودرو صفر یک بچه کوچک است و باید برای مدتی بسیار با محبت با آن رفتار کنید
سلام/ممنون از مطلب شما
ممنون از راهنمائی خوب شما
عالی بود
عالی بود
ممنون
بسیار مفید بود ممنون از راهنماییتون💐🙏
بسیار عالی بود
واقعا من رو راهنمایی کردید
سلام.تجربه ی ۲ روزه از کوییک تحویلی ۲۹. آذر ۱۴۰۱ به بعد یورو ۵ شده. کمی اتصالات و مونتاژ رو بهتر انجام دادن. نمدی کاپوت داره. درچه گازش برقی شده.و چند تا تغییر در موتور.بیمه بدنه برای تحویلی حضوری ۱۵ روز رایگان هست.که من الباقی رو واریز کردم ۱ ساله شد.همونجا موقع تحویل همه چیزو گفتم چک کنید و بهم یاد بدید بعد تحویل بدید .لاستیک بارز گذاشتن که خوبه.بکسل بندی که به سپر وصل میشه رو هم دو در نکرده بودن و خدا رو شکر داشت.
دکمه صندوق پران چراغ دار یا همون دیلایت دار رو حتما از خود نمایندگی بگیرید و همونجا بدید نصب کنن وگرنه از گارانتی خارج میشه . چون گارانتی رو ۳ساله کردن شدیدا دنبال دبه کردن هستن.
سینی زیر ماشین هم لازمه بذارید .ورق ۳ میل با ارم سایپا دارن.خلاصه هر چی اضافه میخوایید بذارید اول ببینید از گارانتی خارج میشه یا نه.ضبطش خوبه. بولوتوث داره . رم میخوره. Aux داره.
تهویه هواشم که عالیه. همه چیزش برقیه.
سنسور مانع هم بخوبی کار میکنه
فقط صندوق عقبش بسختی بسته میشه بطوری که چراغ باز بودن درب روشن میمونه.
سلام، ممنون از تجربه تان که در اختیار گذاشتید.
سلام من دوسه روزی هست یه کویک صفر خریدم
یکی دو دفعه با سرعت ۱۲۰ تا باهاش رفتم
اما بقیش رو با ۸۰ تا ۹۰ تا الان ۴۵۰ کیلومتر کار کردم باهاش
بنظرتون با ۱۲۰ تا رفتم بعدا روغن کم میکنه..
امرورم گجژ روغن کشیدم بیرون دیدم فول نیست روغنش
خود کارخونه نصفه ریخته یا بنظرتون ۱۲۰ تا باهاش رفتم یکی دو دفعه کم کرده روغن؟؟؟
سلام،
با ماشین صفر بهتر بود تا این سرعت ۱۲۰ تا نمیرفتید.
گیج روغن ماشین هم باید ۸ ساعت ماشین خاموش باشه که چک کنید.منم فکر کردم از منم روغن کم داره، بردم نمایندگی، اما گفت خوبه و نرماله.
سلام.خیلی مفید بود نسبت به مطالب دیگر سایتها
سلام،
داخل این مقاله خیلی خوب توضیح داده بودن، اما بهتره تا آب بندی و کیلومتر ۵۰۰ حتی المقدور دور موتور بالا تر از ۴۵۰۰ نرسه سرعت هم بالای ۹۰ و ۱۰۰ نرین.یعنی فشار زیاد وارد نکنین.
سلام من از مطالب خوبتون دیروز تحویل گرفتم و باهاش حدود ۷۰تا تو شهر گشتم با سرعت های مختلف و بعدش انداختم تو جاده اصلا حواسم به اب بندی و اینا نبود یه ۱۵۰رو گذروندم با سرعت های مختلف ۷۰تا۱۲۰ وبعدش متوجه این شدم ک باید اب بندیش میکردم و حدود ۳۵۰کیلومتر باهاش رفتم ولی با سرعت های ۱۱۰تا۷۰با دور موتور ۲۰۰۰تا۳۵۰۰ وسعی کردم دور موتور ثابت نمونه هی سرعتم رو کم زیاد و دنده کم و زیاد میکردم بنظرتون ایا مشکلی براش پیش میاد؟گاهی هم دور موتور رو به ۴۰۰۰میرسوندم و بدون کم کردن دنده با ترمز به ۳۰۰۰میرسوندم و این کار رو ۵بار انجام دادم مشکلی ک پیش نمیاد موتورش نیاد پایین؟